NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 september, 2011
Skrivet av: Åke Holmberg skrivet 2011-04-01, 14:04
Lägger till min tes igen om hans namn Skragge, den ligger väl i någon länk långt tillbaka med ett tillägg. Någon gång har han alltså lagt till namnet Skragge, det skulle vara intressant att få redan på när han börjar att använda det. Men tanke på hans något brokiga karriär kan han tagit eller fått namnet Skragge. Nu har jag satt upp efterforskning om detta på mina to-do list när jag får mer fritid, så i mitt fall får det vänta. Att gå igenom; Karlstad elev register, mantalslängderna för Stockholm hos Greve Bielke, och försöka hitta hans antagning som strandridare, då det var en Kunglig tjänst finns uppgifterna på Riksarkivet.  
Men jag är inte lika säker längre om ovan tes bara har detta i sig. Jag har hittat några fall sedan dess, där man helt plösligt börja använda ett släktnamn. Där min tolkning är att det sker i samband när man kommit upp sig i klass samhället. Det kan ju vara samma sak i detta fall. Intressant är att det har framkommit många nya trådar som välter omkull tidigare släktutredningar.  
Ja vi får jobbar vidare.
 
Åke