NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 mars, 2011
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2011-01-26, 15:20
Hej igen,
 
Jag är rädd för att jag slår in en del öppna dörrar med mina ideliga inlägg, för jag har t ex - frustrerande nog - inte tillgång till Lagerborg eller Fryxell.
 
Men det slog mig en sak: I en släkt med så prominenta medlemmar som präster och flera adlade grenar kanske det finns likpredikningar bevarade?
 
Finns det någon som har koll på detta?
 
Dessa är ju inte primärkällor i strikt mening, men ligger ju klart närmare i tiden och kan ju ge viktiga ledtrådar.
 
En annan källa är ju de vapensköldar som användes, inte bara av de adliga grenarna. T ex framgår följande på Gröna Stubbens hemsida:
 
Skragge Elavus Andreæ (1622-91), kyrkoherde i Hedemora, 1667-91. Sköld: En kalk. Hjälmprydnad: En uppstigande bock. Ekström II:1 Bilaga, s.21, M G De la Gardies samling  E:1613. - Sonen Gabriel (1660-1710), sist generalsuperintendent i Livland, förde samma hjälmprydnad men sköld: En klädd underarm framkommande från sinister och hållande en uppslagen bok. [Signeten efter hans död anv av hans svärson Johan Näsman 1719-20. Eder 29, 30.] - Andreas (166(2)-1735, kyrkoherde i Lyngby, Genarp och Gödelöv, förde 1729 samma hjälmprydnad men med sköld: Tre blommor uppväxande från en dödskalle överlagd två benknotor. Lunds domkapitel FIa:98, LLA (MS).  
 
Det skulle väl ändå tyda på att namnet Skragge redan i slutet av 1600-talet (dvs långt före Fryxell och H?lpers), ansetts betyda get (jämför traditionen om Simon Skragge som kom till en ö med en massa getter)?
 
Vad tror ni om detta?
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian J