NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 mars, 2011
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2011-01-23, 08:59
Hejsan,
 
Mycket spännande med alla länkarna, Jan. Stort tack.
 
Om nu Anders Simonsson 1) var född i Västra Ugglesäter och 2) hans barn (sonen Simon, redan år 1688) och barnbarn (sonen Jonas barn) tar sig namnet Skragge så råder det väl ingen tvekan om att det på något sätt var släkt med de övrigarna Skraggarna i Värmland?
 
Knäckfrågan är ju hur detta släktskap såg ut detalj.
 
Uppgiften om släkt i Karlstad på Simon Skragges fars sida var ju därför himla spännande. Är det månne ovannämnde Simon Böcker som avses, eller finns det andra trådar som leder ditåt?
 
När det sedan gäller alla olika Simon i Ugglesäter, så verkar det som att redan Hülpers (i slutet av 1700-talet) har ytterligare en generation i kedjan jämfört med vad jag skissade på härovan.  
 
Och visst skulle släktleden, även med beaktande av landskapshandlingar och mantalslängder, kunna se ut som följer:
 
Simon (nämnd år 1571), född ca år 1545 (= den länsman som nämns år 1600, enligt Lagerborg, och som enligt Hülpers bodde i Ugglesäter)
 
Son: Simon Simonsson, född ca år 1570 (= den fjärdingsman som nämns år 1622)
 
Son: Simon Simonsson, född ca år 1595 (= den länsman som nämns år 1651)
 
Son: Anders Simonsson, född år 1624.
 
Jag har dock funderat på den ryttare Nils Simonsson som nämns i Landskapshandlingar år 1629, för i 1611:2 (SVAR s 162 + s 200) fann jag nu - förutom en Simon, Jon och en Anders - en knekt vid namn Nils i Ugglesäter.
 
Om denne var identisk med 1629 års Nils Simonsson så skulle han väl ha varit född senast i början av 1590-talet? Han skulle således kunna ha varit en farbror till Anders Simonsson.
 
Vad tror ni om detta?
 
Sen har jag funderat på detta med att Simon i Ugglesäter skulle ha varit murmästare. Var kommer den uppgiften ifrån? Den finns redan hos Hülphers så det är inget som Lagerborg hittat på...
 
Jag har läst någonstans att en skragga i forna tider var ett murarverktyg. Är det så traditionen uppkommit, eller finns det någon källa som styrker Simons yrke?  
 
En Daniel Simonsson, född i Ugglesäter år 1633, lär ha varit murmästare (och sedan dött i krig?). Var detta månne en bror till Anders som ärvt sin faders yrke? Vet man något mer om honom?
 
Sen har jag slutligen funnit ett domboksutdrag från hösttinget i Gunnarskog den 30/9-5/10 1692 med följande notering: ”Uppläses fullmakt för Erik Andersson Skragge att vara landsgevaldiger i Värmland.” (se www.ostra-amtervik.se/hbf/dombokdemo/.../1692ht.htm (http://www.ostra-amtervik.se/hbf/dombokdemo/.../1692ht.htm)).
 
Var detta månne ytterligare en son till Anders Simonsson som tilldelats ett offentligt ämbete - och således ytterligare ett tidigt belägg för namnet Skragge i hans släktgren?  
 
Eller är jag ute och cyklar?
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian J