NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 januari, 2011
Skrivet av: Jan Granath skrivet 2010-04-21, 17:06
Åke
Jag förmodar att du syftar på att 33 år är ganska hög ålder för att ingå sitt första äktenskap. Han borde kanske gift sig första gången omkring 1681, men å andra sidan utbildade han sig i Karlstad i 10 år fick anställning som strandridare 1685, vilket stämmer bra med Kents fynd ovan från 1689. Han kanske inte hade tid att gifta sig. Han var ju enligt dödsnotisen något av en rumlare. Om man vill spekulera lite så kan man konstatera att Christina och Samuel Brask inte fick några kända barn efter 1685 när den unge - kanske stilige - Simon anlände till tullstationen som strandridare. Samuel Brask var 46 år och Christina 25 - Simon var 24 år 1685. Simon och Christina gifte sig samma år som Samuel avled, så det kanske fanns en historia bakom detta.  
 
Om Kent har funnit en bror vid namn Carl, vilket verkar troligt, så bör man också notera att det saknas en dotter - åtminstone i mina noteringar - till Simon Andersson. Jag har döttrarna Stina (1701) och Lena (1694)dokumenterade samt sonen Anders (1696).