NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 mars, 2010
Skrivet av: Jan Granath skrivet 2010-03-12, 22:23
Här kommer en kommentar från Ingvar Dahl i frågan:
 
1) ...det visar sej att i en avgiftslängd för 1622 (boskap...), så anges för (Västra) Ugglesäter i Huggenäs en enda skattskyldig och det är Simon, med kommentaren /enl min tolkn/ att han har ett uppdrag som fjärdingsman el nå't liknande. Denne Simon bör alltså rimligen vara i åldern 30 - 50 år (gissningsvis) - dels för att anges som ensam skattebonde för hemmanet, och dels för att ha hunnit erhålla sitt särskilda förtroendeuppdrag....  Om hypotesen stämmer bör han vara född på 1580-talet (+/- 10 år).  
 
2) Med tanke på ovanstående, så kan knappast den Simon Sxxxxxxxxxx, som noteras på första plats mantalet 1641 (gårdarna och bönderna noterades vanligen efter storlek, bärkraft och anseende) vara någon annan än en Simon, som är son till föregående Simon - dvs en Simon Simonsson. /Praxis vi denna tid var att personer som uppnått 60 år, vanligen räknades som gamla och fick beteckningen ur mantal. Deras ev plats i längderna var därför på de sista raderna... eller att de helt enkelt inte längre fanns med..../. Gamle Simon (från not 1622) är alltså troligen ur mantalet 1641, och ersatt av sin arvinge - sonen Simon Simonsson!
 
Så därför ansluter jag mej till skeptikerna av min egen text - och gör en justering av denna.
 
Min kommentar: Med dessa ord torde det vara ganska klart att den äldre Simon heter Simonsson,som Sven-Olov hävdat och inget annat.  
Liksom Sven-Ove misstänker jag dessutom starkt att Lagerborg inte bara är ofullständig utan även kan vara felaktig i vissa detaljer. Det vore intressant att veta på vilka punkter nutida forskning falsifierat dessa uppgifter. Om man ändå utgår från Lagerborg Tabell X på sidan 199 så skulle den Simon som Ingvar Dahl funnit i avgiftslängd från 1622 kunna vara länsmannen Simon Simonsson Enligt Tabell X i Lagerborg hade han bara en son Simon (murarmästare). Denne har i sin tur enligt tabell IX, 4 söner och enligt tabell X, 7 söner, men inga döttrar. Det förefaller som det skulle finnas utrymme för en Anders som blivit utelämnad av Lagerborg.
Kanske kan man inte komma längre, men som sagts tidigare, förefaller det knappast vara alltför ovetenskapligt att påstå att alla indicier pekar på att Anders Simonsson var befryndad med Skraggesläkten på Västra Ugglesäter och därmed hade rätten att bära namnet. Hur släktskapet ser ut i detalj är värre att fastställa.
 
Mvh
Jan
 
PS/Ingvar Dahl var mycket tacksam att jag kontaktade honom direkt angående de tvivel som uppstod kring hans texter och han vill gärna ta del av sådana tvivel även i fortsättningen så att hans material kan hålla hög standard/DS