NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 mars, 2010
Skrivet av: Jan Granath skrivet 2010-03-12, 18:00
Hej igen
Skraggarna lämnar mig ingen ro!
Jag har nu fått ett svar från Ingvar Dahl som inte utesluter vare sig att det kan vara en felskrivning i originaldokumentet eller att han kan ha gjort en feltolkning av materialet. Han åtekommer när han fått möjlighet att kontrollera i originaldokumenten, vilket kan dröja en tid.
Den intressanta frågan kvarstår emellertid vem av de två -  Simon Simonsson som bevisligen existerade eller en Simon Sonesson som eventellt existerade - är Anders Simonssons fader. Vilken det nu är vore det intressant om någon hade en hypotes om hur denne är befryndad med ättlingarna till Simon Skragge från Hammarö. Jag har förgäves försökt finna en anknytning bland alla de släkttavlor som redovisas i Lagerborg och har också gått igenom släkten minutiöst i Fryxells Bibliotheca Wermlandica utan framgång.
En hypotes jag har prövat är att endast de framgångsrika grenarna redovisats i dessa handlingar. Det är nämligen en påfallande brist på icke lyckade släktgrenar och även på döttrar, om de inte gift sig in i betydande familjer. Detta kan givetvis vara förklaringen. En annan hypotes är den jag framför ovan, nämligen att Simon Skragge hade en bror som är anfader till våra svårplacerade Skraggar, men vars ättlingar dock bodde på familjegården.
 
Låt mig erinra om vad Lagerborg säger om släktens ursprung:
 
Lagerborg som skrivit det mest omfattande verket om släkten Skragge, hävdar att släkten funnits på Näset sedan 1400-talet då en förfader Joen Skragge förlorade sitt hemman Hällebostad som böter till frälsemannen Pelle i Ramstad. Denna Joen Skragge skulle vara anfader till den Simon Skragge som är den tidigaste bevisade anan - anfader till de berömda Skraggarna. Att Skraggarna skulle kommit från Skottland via Norge anser Lagerborg saknar grund. Snarare flydde de undan norrmännen från sin hemtrakt Näset. Att sedan släkten återvände till den fem kilometer bort belägna Västra Ugglesäter anser Lagerborg vara troligt och dessutom senare, bevisat. Simon Skragge på Hammarö skulle såldes kommit från Näset. Simon gifte sig med den oerhört förmögna dottern till kyrkoherden Laurentius Laurentii i Tingvalla av Gluserudssläkten. Hennes farbror Jon Larsson i Glumserud äktade en dotter från just Hällebostad - Joen Skragges gamla gård - och troligen mötte Simon Skragge sin tillkommande. på Näset, genom detta släktskap. Att sedan Simon Skragges söner alla återvände till gården Västra Ugglesäter, granne med Hällebostad och att detta blev Skraggarnas gård under generationer talar för Lagerborgs analys.
Lagerborg nämner inget om huruvida Simon Skragge skulle ha haft någon familj kvar på Näset, än mindre en broder. Frågan är således vem den Sone är som enligt 1540 års skattelängd bodde på Västra Ugglesäter?
Mvh
Jan