NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 mars, 2010
Skrivet av: Jan Granath skrivet 2010-03-11, 22:55
Sven-Ove och alla andra
 
Enligt den av mig enligt Dahl ovan citerade skatteängden för Västa Ugglesäter bodde Simon Simonsson där 1647, vilket stämmer med Sven-Oves citat ur Domboken som visar att Simon Simonsson bodde där 1651. Detta innebär ju inte nödvändigtvis att inte en Simon Sonesson kan ha bott där 1641 som Dahl menar utifrån Mantalslängden. Givetvis kan det ju vara så att Dahl läst fel som Sven-Ove föreslår. Enda sättet att lösa detta torde vara att någon som har tillgång till Mantalslängden för 1641 kan visa en kopia så alla vi andra kan avgöra hur det är.  
Detta är ju ganska viktigt eftersom förekomsten av en gren där såväl namnen Sone som Simon förekommer med rötter till mitten av 1500-talet i Västra Ugglesäter skulle stödja min spekulation om att det skulle finnas en parallell Skraggesgren som kanske utgår från en broder till den förste Simon Skragge på Hammarön. Detta skulle också förklara att Simon Andersson Skragge ansåg sig ha rätt till namnet. Det resonemang som Sven-Ove för om osannorlikheten att han skulle ta namnet utan skäl håller jag helt med om. Även att han fick gå på den kostsamma Karlstads skola och gymnasium stödjer att han var av Skraggesläkt. Jag har gått igenom alla elevmatriklar för skolan, men just de åren saknas tyvärr.
Mvh
Jan