NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 mars, 2010
Skrivet av: Jan Granath skrivet 2010-03-05, 15:05
Elisabeth och Åke
Här kommer lite merindicier:
 
I dödsnotisen för Holmedal 1747 C:1 125/251 AD återfinns en Christina Carolinia eller Carlinia. Hon avled 27 december 87 år gammal. Hon var således född 1660.
I födelsenotis för Christina Simonsdotter på Tullplatsen Edet i Skillingmark 30 januari 1701 anges faderns namn till Simon Skragge och modern Christina Carolinia. (Skillingmark C:1 40/45 AD)  
I dödsnotis för Simon Skragge anges hustrun heta Christina Carlenia. (Se ovan)
 
Att Christina Carlenia och Christina Carolinia är identiska personer är såldes klar och att hon var gift med Simon Andersson Skragge.
Det förefaller också högst troligt att änkan Christina Carolinia/Carlinia i dödsnotisen för Holmedal är identisk med Christina Carlinia från Köla. Båda är födda samma år.
Det är givetvis möjligt att den änka som gifter sig med Nils Jacobsson Grip inte är Simon Andersson Skragges änka utan att det finns en Christina Carlenia/Carolinia som inte är identisk med prästen Carlinus dotter.
 
Eftersom vigselhandlingar för Skillingmark saknas, liksom tidiga födelseböcker och husförhör kan man inte dokumentera de tidigare äktenskapen i originalkällorna.
 
För att komma vidare måste man följa Christina och Simon Andersson Skragges dotter Stina Simonsdotter. Hon Gifter sig med min ana Olof Ersson. De får ett antal barn och vid varje dop dyker två namn upp - Samuel Brask, som är ung. jämngammal med Stina samt i några fall Christopher Wahlenberg. Båda är tullnärer I Skillingmark.  
 
I AI:2, Västra Fogelvik 1763-1768, 51/0, p 57 uppträder Stina med namnet Simonsdotter Brask. Före 1733 använder Stina endast namnet Simonsdotter, sedan antar hon andranamnet Skragge för att efter 1763 kalla sig för Simonsdotter Brask. Man bör notera att yngste sonen till Samuel Brask och hans hustru Christina (Carlinia)?? hette Samuel (se ovan) och skulle således kunna vara Stinas halvbror, därav närvaron vid dopet av alla hennes barn.
 
Dessa uppgifter visar på att Christina Carlinia åtminstone var gift med Simon Andersson Skragge och troligen också med Samuel Brask. Jag har mer dokumnet någon stans så jag får väl rota vidare.
 
Mvh
Jan