NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 mars, 2010
Skrivet av: Jan Granath skrivet 2010-03-05, 13:39
Jag fann samma uppgift om fadern på  
http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=janeur&id=I101826  
 
Vi får nog snart återvända till rötterna dvs Skragge på Ugglesäter och försöka knyta dom till vår familj. Om vi antar att Anders Simonssons far var Simon Sonesson och hans bror var Simon Simonsson. Att det fanns personer med namnet Sone på Västra Ugglesäter i mitten på 1500-talet framgår av Skattelängden ovan. Det förefaller ju inte alltför långsökt att Simon Sonesson fått namnet från den ett sekel tidigare levande Sone. Eftersom detta var ungefär samtidigt som den förste Simon Skragge gifte sig på Hammarö verkar eventuellt släktskap sträcka sig längre tillbaka i tiden. Lagerborg hävdar ju att Skraggesläkten kommer från Näset och avfärdar alla andra spekulationer om Skottland och Norge. Han spekulerar också i när och varför namnet Skragge uppstod.  
Kanske är förklaringen den att släktskapet mellan våra Skraggar från Ugglesäter och Skraggesläkten daterar sig tillbaka till mitten av 1500-talet då Sone bodde på Uggelsäter och de tidiga Skraggarna likaså, men inte ännu fått namnet Skragge.
Nyckelfrågan är således om det är Simon Sonesson som är Anders Simonssons far eller ej. Om så är fallet styrker det min hypotes ovan eftersom det fanns en Sone på samma gård redan 1540 och Sone är ju inte något särskilt vanligt namn så man får anta att Simon Sonesson är en ättling till denne tidige Sone. I så fall måste ett släktskap, om det finns något, datera sig tillbaka till 1500-talet. Det flitigt förekommande bruket av namnet Simon i båda grenarna stödjer detta. Kanske Simon Skragge på Hammarö hade en bror som Hette Sone?
 
Ursäkta de vilda hypoteserna - det är en yrkessjukdom hos mig.
 
Mvh
Jan