NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 mars, 2010
Skrivet av: Åke Holmberg skrivet 2010-02-26, 13:41
Hej Jan och Sven-Ove!  
Vill kompl. med en av skift från dödboken där prästen har skrivit om hans levende. Sedan personlig reflektion som jag inte ännu har belagt men gärna delar med mej av. Är att det mer är en händelse eller att han tar namnet Skragge under sin tid som ryttare vid Skånska rytteriet. Jag har nämligen hittat några andra ryttare inom detta rytteri som har burit namnet Skragge. Sedan om man anvädner nedan nämnds han hans föräldrar och varken dem eller hans syskon använder tilltals namnet Skragge i några av mej kända skrifter. Min teori är att Anders Simonsson är son till Simon Sonesson finns i mtl för Ugglesäter 1610 och att det bara är en sammanblanding av namnet hos Simon Skragge som stökar till det i släktfrågan.
 
Anno 1704  Edet:  Simon Andersson Skragge i Wagge? och By Sochn år  1661 af fadern Ehrlige och Ordhållige Man Anners Simonsson (Anders)  och Modern Ehrliga (Kerlig som?) Hustru  Elin Ericsdotter . Be-  wistat Karlstads schola och gymnasi-  um  uti 10 åhr.Tient som Skuutar? 9. ar   hoos Corpral  Berlike i Stockholm(Kerlike?) trenne åhr. Antagen till .Kongl Majts Tienst ock Skå?ne  Rijdare Anno 1685. Til Tullnär   Anno 1693. Och samma åhr in- . gådt äktenskap med Ehrbara  Hustru  Christina Carlenia.   Aflat tilsamman 4 Barn:  1 sohn och  3 döttrar…xxx (vet ej)  förordnad till Leutenant … öfver  Nordh F Marks Härads Allmoge  - Norra Finnmarks Lefwat pligt uti så synner-   lig  gr?att utan varit ofwerdådig  Setor och cyndhaktig i sin mes- .ta tijd, särdeles begifwen på dryckenskap, Bannandes al-        Han svor antagligen! . drig  hans försummelser Men .vindryck utan  någon Bettring (vet ej) ysatt til dess Guuds led han på sin Siukr och döds Säng der-  han lastfylt i 3 exxor?Och igenom färdhig uti Gudhs Nådh   sitt syndiga lefwerne ångrat be-  och sin Nådh och föförlåtit  hoos Gudh flittigt  iodtr be medh .absolut obegriplig idag! Sig til döde Christl. Och avsomna-  de Efter at hans döde uti förtid  Den   3 Decembris 1703 sedan  .han lefwat i 42 åhr xxx be- .grafdes han på Kyrkiogården   24 januari.