NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 februari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 februari, 2010
Skrivet av: Jan Granath skrivet 2008-04-20, 19:07
Hej Kent och Åke
 
Mycket fina utredningar och många intressanta frågor ni kommer med. Om jag förstått det rätt finns ett antal frågor och hypoteser:
Huvudfrågan är varför Simon Andersson Skragge och hans ättlingar använder namnet Skragge - har det något att göra med den stora Skraggesläkten eller ej.
En hypotes är att han fått/tagit namnet under sin tjänst vid Skånska Rytteriet 1685-1693.
För denna hypotes talar det faktum att Simons föräldrar inte veterligen använde namnet Skragge. Mot detta talar att Simons brorsdotter Kerstins dödsruna kallar även broderna Jonas för Skragge, såvida man inte lånat farbroderns namn.
Om detta å andra sidan tyder på att man faktiskt hette Skragge av släktskap, men av någon anledning inte använde namnet i familjen, kvarstår frågan vem som var Anders Simonssons föräldrar. Har någon av de möjliga Simon i Västra Ugglsäter någon Skraggeanknytning?
Jag hade ju hoppats en del på matriklarna från Karlstads skola och gymnasium. Nu skall jag erkänna att jag tittade efter Simon Skragge och inte efter Simon Andersson, men å andra sidan tror jag han gick där i början där arkiven saknas.
 
Vi får leta vidare
 
Mvh
 
Jan Granath, Boutenac