NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 februari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 februari, 2010
Skrivet av: Åke Holmberg skrivet 2007-12-11, 21:03
Till er som forskar kring Simon Andersson Skragge.
Jag behöver lite hjälp med att bolla lite idéer.
Mycket är nog klarlagt, men det finns ytterliggare detaljer som behöver rätas ut.
Vår Simon är i tjänst som stallare (får jag det till) hos Corpl Berklinge i Stockholm trenne år. Alltså 1682-1685. Någon som har kommit i kontakt med denna Berklinge?
Från 1685 antagen vid Kongl Majt Skånska Rytteri. Finns det någon som har tillgång till rullor från den tiden 1685-1693.
1693 som tullnär och vigdes med Christina Carlenia. Finns det någon som hittat var hon kommer ifrån? Hon dör i alla fall 1747 i Holmedal. Namnet Carlenia känns som om det är en Präst dotter!
I hans döds runa framgår det tydligt att han är född i Vagge i Ny socken, fadern Anders Simonsson och Elin Persdotter.  
Simon var också löjtnant vid Nord Finnmarks Härads Allmoge. Finns det någon som kan ge mer ljus kring detta förband?
Fadern Anders Simonsson anges i dödsrunan, är från Uggelsäter i Huggenäs. Det finns en Simon i Västra Uggelsäter 1610, och en Simon Sonesson i den samma 1641. Någon som har något mer information om detta.  
Här har jag en ide eller en slutsats kring namnet Simon Andersson Skragge. Jag tror att han fick namnet Skragge under sin tjänstgöring vid Skånska ryttariet. Det finns ytterliggare Skraggar som soldater som inte tillhör släkten. Dessutom har han ytterliggare 2 bröder och en syster som inte har Skragge i sina efternamn, inte heller fader Anders har jag hittat med Skragge som namn likväl hans fader Simon Sonesson om han nu har någon beröring till detta.
Tacksam för kommentarer