NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 februari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 februari, 2010
Skrivet av: Jan Åke Granath skrivet 2007-01-14, 17:09
Angående Simon Anderson Skragges anor.
 
Följande kan tydas från GID 524.26.70700 dödsnotis 1704 över Simon Andersson Skragge. Han är född 1661 i Vagge i Ny socken. Hans far var Anders Simonsson och modern Elin Persdotter. Simon gick i Karlstads skola och gymnasium i tio år. (Jag har gått igenom matriklar för skolan men de går inte tillbaka längre än till 1693).
 
Sedan kommer en del som jag inte kan tyda:
Vidare blev han antagen till Konglig Majestäts .. ridare anno 1685.  
 
Till tullnär anno 1693. Han ingick äktenskap med Christina Carolinia och de fick tillsammans 4 barn, 1 son och tre döttrar. Han förordnades till Löjtnant över Nordmark härads allmoge.
Sedan blir det knepigt att tyda dödsnotisen, men den som vill läsa vidare kan prova själv. Jag är tacksam för hjälp.
 
Så långt dödsnotisen. Jag har försökt följa upp det de militära rullorna men de är ganska omfattande och jag är inte helt säker på vilket regemente han tillhörde. Jag fortsätter med det.
Simon och Ckristina Carolinia fick fyra barn. 1701 föddes på Tullplatsen i Edet dottern Christina. /GID 524.26.64700/.  
 
Stina Simonsdotter Skragge gifte sig med Olov Ersson 1684-1765) , efter makens död bytte hon namn till Brask. Se tidigare inlägg.
Stina och Olov fick följande barn:
 
Anna f. 1/10 1725
Margreta f. 13/4 1727
Simon f. 21/7 1729 död 1730
Simon f. 29/4 1731
Eric f. 4/9 1733
En syster till Christina kan vara Lena Simonsdotter Skragge f. 1694, som var vittnen vid dopet av Christinas två sista barn enligt Annika Persson. Anneli Hagman har också gett mig mycket information om släkten Skragge.
 
Frågan är vem som var far till Anders Simonsson Skragge. Varken de handskrivna släkttavlorna i Fryxels Bibliotheca Wermlandica eller Rolf Lagerborgs detaljerade bok om Skraggesläkten ger någon ledning. Lagerborg använder emellertid ibland indicier när han härleder vissa släktingar. Man får gå efter fördelseorter, namn (Simon är ett vanligt förekommande namn) eller vissa yrken. Det förefaller som man utelämnat barn som inte lett vidare till adliga släkterna Lagerborg, Hermelin och Skraggensköld när man gjort tavlorna. Det förefaller var för få barn i vissa led och framför allt för få döttrar.
 
Enligt dig Kent var Anders Simonsson Skragge född 1624 eftersom han dog 1709 och blev 85 år gammal. Han far borde heta Simon Skragge och vara född före 1604. Om man går igenom Lagerborg hittar man inte så många som passar. Länsmannen Simon Skragge i Näs (omnämnd i Lagerborg 1600) är en, samt hans son murmästaren Simon Skragge. Andra Simon i rätt ålder tillhör Filipstadsgrenen och är lite långsökt. Murmästaren Simon har fyra söner enligt Lagerborg: Olof Daniel, Nils och Lars. Frågan är om han kan ha haft en femte, Anders, vars efterkommande inte adlades.
 
Kanske det finns domböcker från Näset där man kan leda släktskapet i bevis?
 
Mvh
Jan Åke