NULL Skriv ut sidan - SV: Skarp

Anbytarforum

Titel: SV: Skarp
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2003-06-26, 20:36
Hej Monica! Här ser man att man aldrig ska ge upp om en gammal efterlysning! Jag hittade din uppgift och så här ser notisen ut:
 

(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/42534.gif)
 
 
Känner du till mer om denne Nils, eftersom du menar att hans namn är Skarp? Från en annan släktforskare har jag fått uppgifter som gör att jag misstänker att han kan vara Nils Trulsson Skarp, befallningsman i Västbo härad, död 1690, men någon bostadsort har jag inte. Hans far ska ha varit kyrkoherden Truls Nilsson Skarp i Långaryd. En syster till Nils Trulsson Skarp var gift med kh Sven Persson Paladius i... Femsjö. Det kan ju förklara gåvan till Femsjö kyrka.
 
Enligt samma andrahandskälla ska det också finnas en bror till Nils vid namn Per Trulsson Skarp. Vad är känt om honom?  
 
Fadern till den av mig efterlyste Nils Persson Skarp ska enligt Farstorp db vara en Per Nilsson i Högalt. Så här ser dödnotisen 1713 ut:
 
Gamble förafskedade rytt: Nils Pärsohn Scarp af Hörröd. Född i Småland, Femsö sochn och Högalt, af erlige ächte föräldrar, faderen Pär Nilss, modren Elsa Nilsdot:. War hema i sin upfödelse och fölgde sina föräldrar hijt neder åt Skåne och gaf sig sedem till ryttare och tiente i 30 åhr. Emedlertijd kom han i ächtenskap med sin Sal. hust. Karna Truedzdotter, lefvade tilhopa 36 åhr aflandes sig emellan 5 barn, 3 söner, 2 döttrar, den ene sonen redan för faderen afsompnader, de andra qwarlefva. Warit skropel. på 3 åhrs tijd. Änckl. i 3 åhr, men nu på 6 wekors tijd siuklig, dödde den 14 april. Begrofs Dom: Misericord: d. 19 april i wäster från kyrckiostocken. ætat 67 åhr.
 
Det finns anledning för mig att se närmare på Femsjö kyrkoräkenskaper, nu när dessa är lätt tillgängliga på Genline.