NULL Skriv ut sidan - Sjöstedt

Anbytarforum

Titel: Sjöstedt
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2007-02-14, 13:59
Tack Niklas!
Min fundering kring denne kyrkoherdes ursprung uppstod då jag såg i herdaminnet att inget angavs om hans föräldrar. Då jag letat uppgifter kring den i resandediskussionerna nämnde vasaättlingen Carl Gabrielsson Ståhl(e) aka Carl Johan Sjöstedt så funderade jag om det möjligen kunde finnas ett samband med den namne kyrkoherden född 1748.  
Du nämner att morfadern till kyrkoerde CJ Sjöstedt heter Olof Fahlberg och är soldat vid Hamiltons regemente. Har du mer uppgifter om denne?  
Namnet Fahlberg figurerar bland resande också. En kopparslagare Jacob Fahlberg (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=128788) var son till rådmannen Olof Jönsson i Hjo som uppenbarligen är bror till zigenaren Per Jönsson Hellbom -Lindgren som nämns i Allan Etzlers bok om Zigenarnas avkomlingar i Sverige och denne Per har barn som flyttar till Skåne.  En annan bror till rådmannen är glasmästaren Jacob Jönsson - i ren spekulation så skulle ovannämnde soldat Olof Fahlberg kunna vara en son till denne? Det kanske kan vara värt att känna till detta för vidare forskning om denne soldat Olof Fahlberg.