NULL Skriv ut sidan - Sjöstedt

Anbytarforum

Titel: Sjöstedt
Skrivet av: Niklas Hertzman skrivet 2007-02-14, 11:09
Hej Niclas !
 
Carl Johan Sjöstedt var son till Sören Sjöstedt och Brita Olofsdotter Fahlberg. Om dessa personer kan vi prata mycket. Just Sören är en av de personer som jag försöker få in som barn till trumpetaren Truls Sjöstedt och hans hustru Christina Malm. Det finns många teorier och tankar kring Sören och Truls, men dessa får vi ta en annan gång.
 
I korthet ser familjen ut så här:
 
Sören Sjöstedt, född omkring 1721 (åldersuppgift i GMR). Första gången jag har stött på honom är då han 1743 är fadder i Sövde. Han är sedan hantlangare, lärokonstapel och premiärkonstapel vid artilleriet i Malmö resp. Landskrona.
 
Gift 1:o 1744 i Malmö garnisonsförsamling med Brita Olofsdotter Fahlberg, född omkring 1728 och död 30 år gammal 1758 (begr. 19/11) i Välluv. Brita är dotter till soldaten vid Hamiltons regemente Olof Fahlberg.
Barn:
Catharina, född 20/10 1746 i Malmö garnisonsförsamling.
Carl Johan, född 15/11 1748 i Landskrona (enl. hfl).
 
Gift 2:o 21/12 1759 i Källs-Nöbbelöv med Maria Jacobea Holm, född omkring 1731 och död 14/5 1797 i Landskrona.
Barn:
Brita.
 
I mantalslängden 1766 återfinns i Landskrona, Artilleristaten, kapten Blixenstråles kompani:
16. LärConstapel Sören Siöstedt och h., son Carl Johan Scholedesipel, dot: Brita.
 
Jag har hittat Sören i mantalslängden 1788, men sedan är han spårlöst borta. Maria Jacobea Holm dör 14/5 1797 som constapelen Sjöstedts Enka.
 
Trumpetaren Truls Sjöstedt och hans hustru Christina Sörensdotter Malm gifter sig i januari 1722 i Köge, Danmark och det ligger väl nära till hans att tro att Sören är son till dessa båda, men det avgörande beviset saknas dock ännu.
 
Bästa hälsningar.