NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 april, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 april, 2009
Skrivet av: Bengt Nordahl skrivet 1999-11-22, 22:14
Ulf Lekholm.
Bättre sent än aldrig Fick för mig att titta på efterlysningen om korpral Sjöbeck. Ryttaren och smeden Mårten Hansson Sjöbeck gm Anna Simonsdotter i Ullstorp och St Köpinge bör vara far till min ana smeden Nils Sjöbeck  i Omma. Han hade följande barn:
Jöns Mårtensson f c 1737, smed i Ullstorp.
NILS SJÖBECK f 31/10 1739 i St Köpinge.
Karna f 25/9 1743 i Ullstorp.
Elsa f 11/3 1746 i Ullstorp.
Sonen Nils Sjöbeck i Omma uppges med olika födelseår, ibland 1727, som regel 1733, men i funnen födelsenotis i St Köpinge  1739 d 31 oct en onsdag kl 4, vilket stämmer bra med åldersuppgiften i bouppteckningen efter föräldrarna 1755.
Eftersom Mårtens patronymikon uppges vara Hansson, är det tveksamt, om han är st Håkan Sjöbeck. Det stämmer, att Nils Sjöbeck dog 1821 (3/4 enl bou) men ej i Omma (S. Åsums sn) utan i Övedskloster, dit han återvände efter hustrun Anna Svensdotter Bergs död 7/7 1815 för att bo hos en dotter i Öved. Nils var  först anställd som smed, medan Övedskloster byggdes, hade en egen smedja i Brandstad från 1769 och i Omma från1782. Den senare smedjan övertog sonen Sven. Ytterligare 9 barn uppnådde vuxen ålder: Hans, Mårten, Adam, Andreas (Anders), Elsa, Elna, Anna, Karna och Bengta. Har forskat på alla barnen utom Adam, som var död vid faderns död, men efterlämnade barn. En sonsonson till Nils Sjöbeck vid namn Nils Sjöbeck (+ 20/12 1957) har skrivit en liten bok kallad Ur Färs Härads Hävder med uppgifter om bygden, sin släkt och sitt ursprung. Jag utbyter gärna fler uppgifter om smeden Nils Sjöbeck , hans anor och många ättlingar, bland vilka finns Sveriges första kvinnliga musikdirektör. Vi är två, som hjälpts åt att forska  om sjöbeckarna på landsarkiven i Lund.