NULL Skriv ut sidan - Silvius

Anbytarforum

Titel: Silvius
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2010-05-06, 16:08
Jag har fortsatt sökandet efter Nicolaus/Claes (Mårtensson) Silvius' ursprung och har hittat en del uppgifter, men fortfarande inget direkt genombrott. Dock kan det konstateras att namnet Elias även återfinns i släkten Silvius/Sylvius värmländska grenar (något som känns som en antydan till varifrån den ovan nämnde Nicolaus Silvius kan ha namngivit sin son); komministern i Eda, Elias Sylvius (1685-1750) var son till komministern Johannes Sylvius (1612-1698).
 
I den s. k. Knösiska samlingen finner man flera Silvus, nämligen kyrkoherden i Saleby Sebastian Silvius (1728-1776), kyrkoherden i Tun Jonas Silvius (1697-1779) och kyrkoherden i Dala Andreas Silvius (1684-1746); den sistnämnde nämner jag ovan, och även han fick en son vid namn Elias. Samtliga tre församlingar, Saleby, Tun och Dala, ligger i Skaraborgs län.
 
Även inom det militära finner man Sylvius/Silvius. Den 18 juni 1717 får Carl Sylvius konfirmerad kunglig fullmakt som kaptenlöjtnant vid Karelska regementet till häst (på förslag av generallöjtnant Armfelt 1714 12/4), och den 3 juli 1717 får underlöjtnant Aron Silvius vid Amiralitetet i Karlskrona kunglig fullmakt som överlöjtnant vid samma ställe (Källa: Riksregistraturet, volym 688, juni-oktober 1717, s 70 och 155).
 
Finns det, som jag efterfrågat tidigare, någon som har fler ledtrådar kring hur de olika Silvius och Sylvius hänger ihop?
 
Mvh Markus