NULL Skriv ut sidan - Silvius

Anbytarforum

Titel: Silvius
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2008-09-07, 22:19
Hej!
 
Jag söker information om Nicolaus Silvius (född ca 1697, död 1759 15/3 på Bengt Håkansgården i Sandtorp, Eggby socken i Skaraborgs län). Han kallas omväxlande Nils Mårtensson, Claes Mårtensson och Claes Silvius, och blev antagen som pipare vid Majorens kompani och Skaraborgs regemente 1717 8/5, avsked därifrån redan 1720 29/5. Han gifte sig 1717 22/10 i Eggby med pigan Maria Torbjörnsdotter, och är boende på Resvenstorp (Piparetorp) i Varnhems socken i mtl. 1718-1722, samt på Bengt Håkansgården i Eggby från 1724 och till sin död.
 
Angående hans släktskap så anges han i GMR vara född i Västergötland, och när hans son Mårten döps i Eggby 1718 är Systren wid Barnets fader ett av dopvittnena. När två av hans andra barn döps i Varnhem 1719 och 1722 är en Margareta Mårtensdotter dopvittne - systern?
 
En intressant detalj är att kyrkoherden i Dala (Skaraborgs län), Andreas Silvius (1684-1746) får en son Elias 1731 (Nicolaus/Claes Silvius får en son Elias 1726 i Eggby). Dock har jag en teori, att Nicolaus/Claes skulle kunna vara en sonson till kyrkoherden i Fristad, Älvsborgs län, Nicolaus Amberni Formicander Sylvius/Silvius (1632-1687). Denne var gift med en Christina Mårtensdotter Kulenberg, och fick åtminstone en dotter 1668. Min teori är att de dessutom fick en son - Mårten, döpt efter sin morfar - som i sin tur blev far till Nicolaus/Claes Mårtensson Silvius.
 
Finns det någon som har tillgång till något herdaminne, eller vet mer om släkten Silvius?
 
Med vänlig hälsning,
 
Markus Gunshaga