NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 oktober, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 oktober, 2010
Skrivet av: Roger Axelsson skrivet 2010-10-08, 10:52
Trevligt att forskningen om Silkelockarna fortsätter. Uppgifterna på min hemsida, ej uppdaterad de senaste 5-6 åren, utgör ett försök till en erratasida (rättelser och tillägg) till Humlenäsboken (2001). Beträffande Silkelockarna så har jag inte ägnat dem någon aktiv forskning sedan boken släpptes men har naturligtvis inte kunnat undgå att notera när namnet dykt upp. Vill därför gärna bidra med några nedslag förutom de som finns på erratasidan.
 
I Gärder och hjälper 1535, KA, nämns en Anders S i Karlevi, Vickleby sn på Öland. Det är mig veterligt det äldsta belägget på tillnamnet S. Per S i Himmelsberga, Långlöt, är som sagt samtida.
 
Vid flera tillfällen nämns kvinnan Metta (kortform för tyskklingande Mechtild, som hon också en gång kallas [SmH 1574:10, A0047418_00052]) i Kalmarräkenskaperna. Själva S-namnet är antagligen en genitivbestämning till mannen hon är hustru till, eller änka efter. Se t ex Metta ion Silkelocks (1569:3, A0047306_00018, A0047306_00022) eller Älvsborgs lösen 1571: Mätta Joenn Silchelåchz.
 
Per S:s aktiviteter efter Stångebroslaget kan man till viss del kartlägga. 1599 9/1 står Per Sÿlkeloss dreng bland dem som i en obligation svär hertig Karl trohet. Vad detta innebär beträffande PS själv är osäkert. Antagligen är han utomlands sedan föregående höst. I Sigismunds registratur finns nämligen ett brev från mars samma år enligt vilket PS får i uppdrag att för kungens räkning i L?beck beslagta gods som tillhör hertigens anhängare. Av andra källor vet vi att PS troligen uppehöll sig i Danzig under sin landsflykt. Vid rättegångarna i Linköping nämns han bland de som i detta inbördes krig wikit ur landet: de skulle komma tilbaka, inställa sig för oveldige domare och utföra deras sak, så framt de ej wille anses för Sveriges fiender. Det kan ju hända att skeppskaptenen i RR 1609 är en annan PS även om jag hypotetiskt antar att identitet föreligger. Återger med moderniserad stavning: Vi Karl göre veterligen att vi have uti fullmakt och befattning givit denne vår tjänare och ärlig man /.../ att han ska draga till Kalmar och taga med sig hit upp en vår skeppskapten Per Silkelock benämnd och ska han strax med samme kapten begiva sig hit upp till oss. Befalle för dens skull förnämnde kapten, att han bliver denne vår enspännare strax hit till oss följaktlig. En person vars namn inte framkommer i texten ska alltså frakta upp PS till kungen. Anledningen går inte att utläsa.
Vill man spåna så kanske kungen fått uppgifter om att PS återkommit från sin landsflykt och därför rannsaka och göra processen kort. Man kan ju påminna om hur PS:s svärfar Jöns Gustavsson enligt Hertig Karls slaktarbänk behandlades vid Stångebro: 'honom sköt hertigen själv ihjäl'. PS saknas i 1609 års hjonelagslängd för Kalmar stad. Han nämns som avliden 1618 vid ett mål i Tjusts häradsrätt som uppmärksammats av Bo Persson. Det krävs dock mer forskning för att avgöra om PS gick ett så dramatiskt öde till mötes att han likt svärfadern till sist hamnade i kungens klor. En första fråga att lösa är om PS som flyr utomlands efter Stångebro är identisk med skeppskaptenen 1609. Jag tror det, men jag kan inte presentera säkra bevis.
 
/rax