NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 oktober, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 oktober, 2010
Skrivet av: Berit Sjögren skrivet 2006-03-28, 18:27
Bo!Anna Stina Silkelock f 1707? kan inte vara dotter till Sven Silkelock, som enl åu var född ca 1697 (i Komramåla, Södra Vi), död 1763 5/5 i Döderhultsvik. Jag har bedömt att han gifte isg ca 1717 med Anna Maria Tornerefelt (fel i EÄ).Är sin åldersuppgift 1707 rätt?  
Sam Blixt! Bildhuggaren i Döderhult 1686 Bengt Silkelock: Jag har i min uppsats i SoH 1997 redovisat så mycket som visar att Sven var son till frälsesogvaktaren i Komramåla, S Vi Hans Andersson och Segred Månsdotter. Därom råder ingen tvekan.Gunnar Håkansson i Kalmar och kalmarbor under 1600-talet (1944) säger om bildhuggaren Bengt Silkelock:.. nämns i rådsturättens protokoll 1678 19/8. Det är känt att S. nedtog o packade in för förvaring stadskyrkans altartavla, innan kyrkan sprängdes s.å. Utförde 1686 en skulpterad predikstol i Döderhults kyrka. Bodde möjligen i Döderhult, där släktnamnet är mycket förekommande under 1600-talet (M.Hofr?n). Jag har klarlagt att den Silkelocksfam. i Döderhult som Manne Hofr?n avser är Sven Silkelocks. Men Bengt Silkelock är intressant eftersom den förste Per Silkelock var borgare i Kalmar i slutet på 1500-talet, tillika straffad av hertig Karl för att han var Sigismundanhängare. Se tidigare diskussion här på nätet. Hur Bengt Silkelock hör ihop med de andra silkelockarna är outforskat - men intressant att få reda på. Berit