NULL Skriv ut sidan - Schörs / Schiörs / Schiörtz / Schörtz / Schiös

Anbytarforum

Titel: Schörs / Schiörs / Schiörtz / Schörtz / Schiös
Skrivet av: Johan Anell skrivet 2015-01-24, 16:19
Har hittat några Schiörs och Slorf som dopvittnen hos mina anor Schultz i Hardemo. När jägmästare Georg Schultz yngste barn Henrik döptes 3 juli 1692 var följande personer vittnen: Kaptenlöjtnant Schiörs, korpral Örn i Julesta, Slorfens hustru i Blacksta samt hustrun Kerstin Larsdotter i Norrby.  
 
När löjtnant Sven Masks i Norrby dotter döptes 19/3 1699 var dopvittnena samme kaptenlöjtnant Schiörs, hans hustru, hans son Monsieur Paul Schiörs samt jägmästare Schultz dotter jungfru Dorotea.  
 
Även hustrun Christina Nilsdotter Schiörs i Tomta, Hallsberg, förekommer som dv i Hardemo 31/8 1702 vid dop hos mäster Marcus Olofsson och Karin Svensdotter.  
 
Eftersom Georg Schultz äldste son bar namnet Johan (han fick bl.a. barn med namnen Johan, Henrik, Mårten, Maria, Margareta och Kerstin) och hans syskon hade de Slorf-klingande namnen Kerstin, Paul och Henrik, tror jag på något samband med släktkretsen Schiörs/Slorf. Min hypotes just nu är att Georg Schultz svärfar var en Johan Slorf, men det behöver bevisas på något sätt. Georg Schultz fanns med som intressent när arvet skulle fördelas efter barnlösa Paul Slorf och Anna Jakobsdotter. Georg eller hans hustru borde därför vara nära släkt även med dem. Äldste sonen i jägmästarfamiljen, Johan Schultz, valde *släktyrket* krögare. Något som han var i Rå, Hammar (T) från runt 1697.  
Några idéer om detta?