NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 mars, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 mars, 2015
Skrivet av: Ewa Karlsson skrivet 2013-05-26, 21:30
Hej
Jag vet inte om detta kan vara till någons användning men jag har en Axel Schröder i mina handlingar.  
Axel föds i Fryksände CI:10 (1861-1873) sid. 82.  
Pojken döps till Axel av sina föräldrar Eg.Herr Carl Ludvig Schröder f.1813 och 2:a hustrun Maria Nilsdotter f.1835.  
 
Maria Nilsdotter är mannens andra hustru. I första giftet har han barnen Karin och Carl Christoffer. I 2:gifter föds Axel som parets 6:te barn. Det blir ytterligare en son.  
Axels familj bor i Svenneby vid denna tid Fryksände AI:25 (1861-1865) sid. 422.
 
Axels familj flyttar senare till Thorsby (Hindriksberg)  
Fryksände AI:28 (1866-1870) sid.567 Det föds ytterligare en son August 1867 en lillebror till Axel.  
 
Det är så att min farfar Gustaf Vilhelm Sjöström f. 1895 i mars, är född av norskfödda Kristine Vilhelmine Berg (Nielsdatter 1873). Kristine Vilhelmine var piga i familjen Sjöström, Målarmästarfamiljen i Gävle. Hon har med sig sonen i hushållet 1995 december och min farfar kvarstannar som fosterson i familjen Sjöström när Kristine Vilhelmine gifter sig med Axel Schröder 1901.  
Axel och Kristine Vilhelmine flyttar till Ljusne och där får Kristine Vilhelmine en son Helge 1901. Paret får två söner och två döttrar sammanlagt. Kristine Vilhelmine levde ända fram till 1954, Axel dör mycket tidigare. Jag har inte intresserat mig så för Schröderfamiljen, därför har jag inte tagit reda på mer än detta. För mig är det Kristine Vilhelmine som har varit rottråden.
 
Hoppas att någon som arbetar med familjen/släkten Schröder kan ha glädje av detta. Jag tänker att både städer och byar i Värmland och i Gävleborgslän omnämns, så därför skickar jag denna information.  
Ewa Karlsson