NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2007
Skrivet av: Hjalmar Emillon skrivet 2007-03-25, 22:22
Om Juliana Henck, g Schröder.
 
Tim Olsson i Gbg: varmt tack ! Med flit utelämnade jag flera detaljer, du har med ditt svar visat att du avser rätt Juliana. För visst känner jag till Gustav Lundberg-tavlorna.  
 
Minst två pasteller föreställande henne vet jag om, en på Konstakademin i Sthlm och en på en herrgård i Sörmland. Den nyligen sålda oljan måste i sin tur vara en avmålning/kopia (såvitt mig bekant arbetade Lundberg själv inte med detta mtrl); mkt intressant uppgift, tack för den.  
 
Saken är den att i min mors släkt finns originalteckningen i krita till pastellerna (alltså tecknad med mamsell Henck framför, själva pastellen gjordes tydligen i konstnärens verkstad), och vi har alltid trott att Juliana, gm sin make Schröder, var ingift i familjen ScröderHEIM, en släkt med vilken vi är ingift befryndade. Detta hade kunnat förklara hur teckningen hamnat i vår släkt.  
 
Nu inser ser jag efter ditt svar att hon är släkt med SchröderSTIERNA, ngt som säkerligen stämmer men samtidigt är förbryllande. Jag ser inte kopplingen till oss helt enkelt.
 
Så, jag är fullständigt nöjd, och tacksam, över ditt svar, Tim, men samtidigt har det väckt nya frågor. Så kan det gå  
 
     M v h         Hjalmar Emillon, Sthlm