NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2007
Skrivet av: Tim Olsson skrivet 2007-03-13, 23:23
Gunilla Jonsson,  
 
även jag hade svårt att hitta orginalkällan till Johan Schröder som borgmästare i litteraturen. Så mycket roligare när jag upptäckte att vår föreningen för Västgötalitteratur gett ut denna bok igen...  
 
Raskt fann jag uppgiften om Johan Schröder som borgmästare 1624. Att de var flera samtidigt hänger ihop med att denna post inte var lika prestigefylld som den senare blev.  
 
Jag kanske skall nämna att listan över borgmästare i avhandlingen sträcker sig ända tillbaka till 1524.  
 
Du nämner Johan Bergius (i avhandlingen upptagen som borgmästare redan 1709 förövrigt). Han var ju son till pastorn i Nyed; Bengt Bergius. Jag har en ännu inte kontrollerad* uppgift som säger att Bengt Bergius var gift med Sara Gustavsdotter Carlström (i hennes andra gifte - i hennes första gifte m. Olof Sparf, fick hon bland annat flickan Helena Sparf, som blir Johan Schröders första fru - så här finns som synes ett släktsamband!).  
 
Min egen koppling till Schröder är via min morfars mor (Hanna Lovisa, född Schröder, 1878-1966) i Väckelsång socken. Hon hörde till Erland Schröders (1702-1750) gren.  
 
* Karin Ahlströms-Nilssons samling (A402), Landsarkivet i Göteborg.  
 
med vänliga hälsningar  
Tim  
 
ps vad gäller namnets betydelse så tror jag att det på tyska kan betyda Ekoxe. I Sverige finns vill jag minnas minst två borgerliga vapen m. ekoxar för personer m. namnet Schröder. Dessa var vill jag minnas inte av denna, dvs Johan Schröders Schrödersläkt utan den som senare adlas Schröderheim. Intressant nog ingår Ekoxen i släktens Schröderheims vapens hjälmdekor. Som tillägg kan sägas att borgare i Sverige upptog namnet Schröder i början av 1600-talet utan att för den skull vara skräddare. Att Schröderheims var från Tyskland verkar således med tanke på detta solklart, men hur säker är egentligen Johan Schröders koppling till Tyskland? Det faktum att en Johan Skräddare var borgmästare i Lidköping 1605 får mig att i alla fall tillsvidare fundera på alternativa förklaringar....