NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2007
Skrivet av: Tim Olsson skrivet 2007-03-12, 20:42
Gunilla Jonsson,
 
detta är en fråga som även jag gärna skulle vilja se en diskussion om. De Lidköpingska Schrödrarna verkar ju av namnen att döma vara släkt med varandra, men det vore bra om någon som tittat på det i källskrifterna kunde höra av sig.
 
Till detta kan jag foga ett boktips:
Föreningen för Västgötalitteratur har gett ut Hans Gillbergs avhandling från 1744 om staden Lidköping i faksimil. Texten är översatt av Sven Blomgren.  
 
I denna trevliga lilla bok står att läsa en del Schröderiana. Så finner man t. ex. på s. 61-62 en uppräkning av borgmästare i staden. Här återfinns både Johan Schröder (1624)och brodern Frans Schröder 1633 och 1638.
 
I denna förteckning finns även borgmästare kallad Johan Skräddare (1605). Med tanke på hur namnet Skräddare kan övergå i Schroderus/Schröder undrar jag om någon följt upp denna Johan Skräddare. Är han kanske identisk med Johan Schröder, borgmästare 1624?  
 
Hur är det med de tidiga Schrödrar som bor i Göteborg vad gäller kyrkotillhörighet? Är de med i tyska kyrkan som man borde förvänta sig om de inflyttat från Tyskland.
 
I ovan nämnda bok kan man även finna en del information om malmkronor som Schrödersläkten skänkte till kyrkan. Den som skänktes 1666 skall ha en inskription: Erich Schröder, Sophia Görgensdotter, anno 1666.  
 
Vet någon om dessa finns bevarade?
 
med vänliga hälsningar
Tim Olsson