NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2007
Skrivet av: Tim Olsson skrivet 2007-02-23, 22:05
Hej Jörgen mfl,
 
det var en intressant tolkning! Jag har dock svårt att läsa detta i orginaltexten (GID 186.22.16000) som jag tolkar som:
 
Anno 1744 Vigde
Martius
 
d 21 Bruksinspectoren herr Erland Schröder i L?g? ??? Fridlevstads sn med jungfru Anna Gertrud Frost
 
Vad är källan till att Johan (Erland) döps trettondag jul 1745 i (Ledja) Rödeby? Hittar du det i föddaboken för Rödeby? Det kan ju vara så att han föddes i Blekinge under de att de t. ex firade jul med Alisas släktingar.
 
För att komplicera det ytterligare: I Bechstadius handskrivna berättelse om invigningen av bruket i Linnefors 1734 står det följande under rubriken Från Fridlefstads sochn; Probsten och kyrkoherden Mag. r Magnus Frodell, och des k. fru, och en fosterdotter; samt flera af ståndpersoner från denna och flera sochnar
 
Inspector wid thetta bruk, war nu för tiden Hr. Erland Schröder, hwilken ifrån Brukets första början, här i socknen bott och alt arbetet med största sorgfällighet, flijt, och nikt bedrifvit, och till bokhållare...
 
Dessvärre kan man av min avskrift inte helt säkert säga att  här i socknen syftar på Fridlevstad socken - vilket dock inte alls är omöjligt eftersom Vissefjärdas sockens prominenta gäster listats tidigare.  Vid denna tid verkar dock inget tyda på att han bor i Ledja i Rödeby socken.
 
Intressant nog bodde en friherrina Eva Christina von Otter på Fledingstorp i Vissfjärda vid invigningen och hon var bland deltagarna enligt Bechstadius. Enligt Skårin, H. (1978) I Dackebygd, s. 27 skall hon ha dött först 1747. Kanske ägde festen rum hos von Otter på säteriet i Fledingstorp?  
 
Mycket trevligt med syskonen till Erland! De hade jag inte tidigare.
 
 
med vänliga hälsningar
Tim Olsson