NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-15
Skrivet av: Bengt Örtenholm skrivet 2005-01-02, 21:50
Hej Per Schröder och Christian Skröder och alla andra Schröderforskare!
 
Jag kastar mig in i diskussionerna om alla Schrödrar och Skrödrar efter att ha läst igenom alla befintliga inlägg beträffande släkten som finns under Anbytarforum.
 
Först vill jag tala om att jag härstammar från släkten Schröder på följande sätt:
Min mormor Ingrid Hagelin (gift Örtenholm) var dotter till Herman Hagelin vars mor Anna Maria Jansdotter (gift med den s.k. Mjölbykungen Carl Göran Hagelin) var dotter till skifferarbetaren Jan Olofsson och Sophia Gustafva Schröder f. 1794 d. 1828. Eftersom dottern Anna Maria endast var 1 1/2 månad då modern dog uppfostrades hon av sin morbroder Gustaf Adolph Schröder (f. 1796) och färgerifabrikör i Mjölby.
Sophia Gustafva Schröder var dotter till Lars Gösta Schröder (1755-1800) och hans hustru Anna Christina Skröder (1771-1859) (fadern Gustaf Adolf ändrade stavningen från Schröder till Skröder). Lars Gösta Schröder var syssling till sin svärfader.
Lars Gösta Schröder var son till Johan Carlsson Schröder (1707-1786) och Hedvig Helena Holmborg (1727-?). Vet någon föräldrar m.m. till Hedvig Helena Holmborg? Vore väldigt tacksam för upplysningar i så fall.
 
Anna Christina Skröder var dotter till löjtnanten (den grymme löjtnanten på Rud) Gustaf Adolf Skröder och hans andra hustru Agneta Christina Eurelia (1738-1795).
 
Gustaf Adolf Skröder var son till Svante Schröder (1696-1780) och Hedvig Molitheus (1687-1768).
 
Av vad jag förstår av inläggen så härstammar både Per och Christian från en broder till ovannämnda Anna Christina Skröder.
 
Till Per kan jag nämna att min far var på sin tid arbetskamrat och vän till Gösta Schröder, som, av vad jag förstår, måste var en morbroder till dig!
 
Anna Maria Jansdotter, som gifte sig med Carl Göran Hagelin i Mjölby i hans första gifte, blev stammoder till många nu levande Hagelinare med flera släkter. Omnämnas kan att Carl Göran och Anna Maria var ff farföräldrar till den så tragiskt försvunna och grymt avrättade argentinsk/svenska flickan Dagmar Hagelin (en syssling till mig).
 
Det vore roligt att höra från er och höra hur ni är släkt med ovannämnda Schrödrarna och om någon av er vet föräldrar m.m. till Hedvig Helena Holmborg.
 
Mvh
Bengt Örtenholm