NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18.1.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18.1.2001
Skrivet av: Vanja Stjernberg skrivet 2000-03-12, 22:30
Hej Per och alla ni andra som forskar på Schröder. Här kommer ett litet bidrag från Blekinge.!
Uppgifter om Schröder från Karlshamns stads bouppteckningar.
 
Från rullfilm LK 930:
Datum: 1685.02.27 och 28 samt 03.01 och 02.
Rådmannen och Kämnärsrättens förvaltare Herman Christensson i Sölvesborg.
Arvingar:Änka och barn.
Övriga: På änkan och barnens vägnar Rådman Peder Sörensson och på Herr Didrich Hermanssons vägnar var Wilhelm Jensson.
Övrigt: Närvarande Magistratspersoner från Karlshamn: Borgmästaren Christopher Schröder och Rådmännen Georg Wedge och Jacob Palm.  
Närvarande var också Jöns Christensson och Borgare från staden (Sölvesborg)  Kremmer, Peder Ingemansson Bödker, Herr Jonas Hattmakare och J.ts Timmerman, tillika med .. tilltagne hustrur .. Kapten Löjtnantskan Catharina von der Diehl och Hette, Jöns Jenssons.  
 
Gården på Torget, med en järn.(ugn?) uti stugan, samt en bryggekittel i Brögeerit (Bryggeriet?)
Tröskeladan vid Hinrich Truedssons gård m.m.
 
 
Rullfilm LK 934:
Datum: 1761.08.29 Borgaren och Skepparen Hans Sigvardsson Svan och även den 26 hujus hans avlidna änka Margareta Schröder.
Arvingar:Inga barn nämns. Hustruns släkt: Handelsmannen Gustaf Adolph Ekelund å sin hustru Margareta Grafheus och sin omyndiga svägerska Jungfru Christina Grafheus vägnar såsom närmaste arvingar.
Övriga: Brev daterat Karlshamn 26 februari 1733: Till min kusin Snickaren Thore Persson i Evaryd betalar undertecknad arv till hans hustru och min salig systerdotters Dorothea Mobergs arvedelar, vilka jag innehaver. Undertecknat Hans Sigvard Svahn.
Makarna testamenterat sin kvarlåtenskap till kyrkan enligt testamente den 27.10.1740.
Övrigt: Mannen tidigare gift med Anna Pyhlgard. Brev från 1720 vilket gäller tvist om en gård i staden. (flertal sidor)
 
 
Rullfilm LK 949:
Datum:1780.04.10 Gamle Köpmannen från Karlskrona Nils Sjögren.
Död i februari månad uti änkan Fru Lundbergs hus. Bott i Karlshamn i 17 år hos sin kära broder Sven Lundberg. På sitt 89 år då förteckningen på sin kvarlåtenskap, vilken han själv gjort, görs.
Arvingar: 1:a Assessoren W: Schröder från Elleholm som har till fru Sjögrens dotterdotter, avlidne Kaptenen Hencks dotter. De 2nne andra döttrarna i Amsterdam, Dorothea och Rosina Henck.
2:a Sekreteraren Joh: Lor: Blom, vilken är gift med avlidne Sjögrens dotterdotter, efter fullmakt från dess svärfader Pastoren vid Locknevi And: Rosenius, samt svågern Adjunkt Pastori och extr: Bataljons Predik: Nathanael Rosenius, tillika med särskild fullmakt å andra svågern Comministern i Eksjö, Joh: Rosenius. Skifte och delning mellan dessa två grenar.
 
Återkommer om jag hittar mer uppgifter.
Hälsning Vanja.