NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-mars-5

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-mars-5
Skrivet av: Per Schröder skrivet 1999-10-29, 14:07
Hej!
Jag håller på att försöka sammanställa allt jag har om min släkt Schröder och vill komma i kontakt med så många som möjligt som har anknytning till Schröder. Jag utgår ifrån två bröder Johan och Frans Schröder som kom till Göteborg 160x. Bägge blev bl a borgmästare i Lidköping och jag har en hel del ättlingar från båda bröderna. Men jag har många luckor som jag behöver hjälp med. En av  Johans söner (Henrik d ä) blev befallningsman i Östersysslet,  Värmland och avled 1698 på Benneberg i Ölme.  En dotter Catharina gifte sig Erik Ilberus (Edberg) och Ingevald Ölmström; Johan hade dessutom sönerna Jakob, Erik och Henrik d y som alla fick barn, men som jag vet ytterst lite om. Två döttrar, Ingrid och Elin fick han också, men dessa vet jag ingenting om. Frans fick (åtminstone) sönerna Jacob, Johan, Göran och Erik, de flesta verksamma i Göteborg och från dessa har jag också en hel del ättlingar, men saknar många uppgifter än. En sondotter till Erik (Anna Catharina) gifte sig med biskop Herman Schröder - troligtvis en annan Schrödersläkt (men de bägge urspurnligen från Lüneburg/Mecklenburg båda släkterna, så man vet aldrig...) I vilket fall som helst hoppas jag få många napp. Hälsningar Per Schröder