NULL Skriv ut sidan - Schougård / Skovgaard / Skougardt / Skougård

Anbytarforum

Titel: Schougård / Skovgaard / Skougardt / Skougård
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2015-07-17, 22:12
Katrin; tack för uppgiften om Anna Catharina Schougårds första gifte! Det kände jag inte till sedan tidigare, så jag för in det i min databas.
 
Anna; när det gäller släkten Schougård så kikade jag nu i Lunds stifts herdaminne (del 4, sid. 319). Om klockaren Hans Matsson Schovgaards far, kyrkoherden Mats Hansson Schovgaard i Västra Hoby & Håstad, står det märkligt nog ingenting om hans ursprung. Det står bara att han antagligen är identisk med den Matthias Johannis som 1656 9/5 blev immatrikulerad vid Köpenhamns universitet efter dimission från Frederiksborgs skola. Herdaminnet nämner att kyrkoherden Joh. Winslow skrev ett griftekväde över Mats Hansson Schovgaard, och där anges han vara född 1625 8/9 (detta griftekväde ska finnas bevarat i Borrestads biblioteks samling av poesie, 4:29, som numera tydligen förvaras på UB i Lund?), men någon födelseort omnämns inte. Inte heller Sjöström tycks nämna något om släktens ursprung i sina nationsmatriklar, men det kanske går att se ifall orten Schougård ligger i närheten av Frederiksborgs skola? Det låter ju rimligt att släktnamnet går att härleda till ett sådant ortnamn.
 
När det gäller att Magdalena sägs vara lägrad så bör det vara av Sven Pålsson. Äldsta dottern Bengta verkar ju vara född i samma veva som de gifte sig, men jag lyckas inte hitta hennes födelsenotis. Det borde dock gå att hitta något i domboken runt 1721, eftersom otidigt sängelag (sexuellt umgänge före äktenskapet) mycket riktigt var ett brott vid denna tid. Jag har gått igenom stämningslistan för Torna härad 1719-1721 (Torna häradsrätt DI:1, 1691-1735, dit Blentarp hör) men kunde hitta Magdalena 1719-1721, så frågan är om brottet ägde rum i ett annat härad eller inte togs upp vid tinget?
 
När det gäller klockaren Jöns Persson Malmberg så misstänkte jag ju att han avsatts p.g.a. det utomäktenskapliga barnet, men hittar inget i Lunds domkapitels protokoll. Kanske ärendet behandlades vid något prästmöte istället, men i ett brev från professorskan Anna Stiernberg på Markie gård daterat 1702 18/9 (Domkapitlets i Lund arkiv, vol. FIa:33) antyds i alla fall att vi är inne på rätt spår. Hon rekommenderar nämligen en Nils Persson Hård till klockare, och berättar att han även är på förslag till klockarelägenheten i Villie församling som antingen redan skall vara eller och förmedelst klockarens förseelse blir vakant.