NULL Skriv ut sidan - Schougård / Skovgaard / Skougardt / Skougård

Anbytarforum

Titel: Schougård / Skovgaard / Skougardt / Skougård
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2015-06-07, 15:48
Anna; min erfarenhet är att klockaryrket inte inbringade särskilt stora inkomster, inte ens i de större städerna. I de flesta fall tjänade klockaren bara någon enstaka tunna korn om året, lite ost och bröd vid högtiderna samt det församlingsborna gav honom av egen fri vilja, så klockarna var hänvisade till klockargårdens eget jordbruk. Klockarfamiljerna ägde oftast inte heller sina egna gårdar utan brukade bara klockargården som en tjänsteförmån, så om nu Jöns Persson Malmberg blev avsatt måste det varit ett hårt slag för familjen.  
 
Det finns några exempel på klockare som blivit avsatta i Skåne, och en av dem blev skolmästare, en annan tidningsredaktör och en tredje lantbrukare. De flesta av de avsatta klockarna tycks emellertid ha haft stora svårigheter i resten av sitt liv - de levde i stor fattigdom och försörjdes av släktingar, och en klockare flyttade t.o.m. in hos sin åldriga moder (!) som fick försörja honom. Ytterligare någon togs in på hospitalet.
 
Jag har förgäves försökt hitta hejderidaren Sven Pålssons ursprung, men har inte lyckats hitta något - var han inte från trakten, eller hade han helt enkelt inga nära släktingar?  
 
Att Magdalena inte tycks ha närvarat vid sina barnbarns dop är nog inget konstigt, jag har själv sett många exempel på att far- och morföräldrarna aldrig är faddrar åt sina barnbarn, trots att de bodde närmare varandra än vad Magdalena och prosten Klintberg gjorde. Däremot är föräldrarnas syskon ofta faddrar - kanske berodde detta på att faddrarna väl hade ett ansvar som andliga föräldrar till de döpta barnen, och att det ansågs viktigare med lite yngre personer som faddrar? Dessa kunde antagligen ansvara för barnen under längre tid än de åldriga och skröpliga far- och morföräldrarna.
 
Katrin; det stämmer, och Mattias dotter Anna Catharina Schougård bör rimligtvis vara identisk med gästgivaren Andreas Lundstens hustru - bland annat är handskmakaren Lundholst fadder vid deras äldsta barns dop i Malmö 1781, och denne måste ju vara identisk med Anna Catharinas styvfar Löhnholst (och 1785 döper de en son till Jerker, efter Anna Catharinas morfar Jerker Christensson?). De uppgifter jag har om familjen är följande:
Mattias Schougård, född 1725 25/2 i Malmö S:t Petri, var 1744 och 1745 borgare och bryggare i Lund, men från 1747 handskmakare i Malmö, begravd 1755 23/4 i Malmö S:t Petri (död 19/4 enl. bouppt.), bouppt. 5/8 samma år (Rådhusrätten i Malmö 1, vol. F2A:61 (1753-1755), sid. 1273-1278) då de omyndiga barnens farfar borgaren och handskmakaren Hans Schougård närvarade tillsammans med deras mormors systers make, borgaren och bryggaren Bengt Holm.
 
Gift 1:o 1744 7/3 i Lund med Anna Larsdotter (Lauren), född ca 1719 (kanske  född 1719 28/8 i Lund som dotter till borgaren Lars Jönsson och Mätta Jöransdotter), begr. 1749 24/2 i Malmö S:t Petri.
 
Barn:
1. Lars Schougård, född 1745 6/5 i Lund, död därstädes 29/11 samma år.
2. Anna Catharina Schougård, född 1747 29/6 i Malmö S:t Petri, begr. därstädes 1748 6/11.
 
Gift 2:o med Cecilia Catharina Gierkersdotter (sedermera Höijer), född 1733 26/8 i Malmö S:t Petri, begr. därstädes 1802 10/1 (gift 2:o med handskmakaren Löhnholst, född ca 1731, begr 1801 26/6 i Malmö S:t Petri).
 
Barn:
1. Anna Catharina Schougård, född 1751 8/1 i Malmö S:t Petri, levde vid farfaderns bouppt. 1760, död 1798 29/12 på Smedstorps gård i Smedstorp, gift med gästgivaren Anders Lundsten.
2. Cecilia Maria Schougård, född 1753 22/6 i Malmö S:t Petri, begr. därstädes 8/7 samma år.
3. Cecilia Maria Schougård, född 1754 8/7 i Malmö S:t Petri, levde vid faderns bouppt. 1755 men ej omnämnd i farfaderns bouppt. 1760 28/4 (Rådhusrätten i Malmö 1, vol. F2A:63 (1760-1762), sid. 89-113).
När jag nu gick igenom mina anteckningar hittade jag förresten ytterligare några trådar:
 
...i Malmö S:t Petri 1748 23/11 »beg: Hanskemak: Mäster Hans Schogårdz Swärmoder på Sancti Petri kyrcka»; detta bör väl vara Anna Elisabeth Arvidsdotter Lundstedts mor?
 
...Mattias Schougårds hustru Cecilia Catharina Gierkersdotters (Höijers) halvsyster Brita Maria Höijer (1744-1806) var gift med min anfader Reinhold Flinkenberg i Ystad, vars äldste son Petter Flinkenberg (1760-1834) gifte sig med en dotter till hejderidaren och gästgivaren Georg Wagner (1726-1761) i Norje i Ysane socken, vars mor tydligen hette Barbara Christina Schougård. Jag har endast antecknat hennes namn i min databas, samt att hon kallas änka då hon gifte sig 1718 10/8 i Karlshamn med handelsmannen i Karlshamn Johan Wagner (född ca 1692, begravd 1763 i Elleholm). Jag lyckas inte placera henne i den skånska Schougård-släkten, men det kanske fanns flera?
 
Mvh Markus