NULL Skriv ut sidan - Schougård / Skovgaard / Skougardt / Skougård

Anbytarforum

Titel: Schougård / Skovgaard / Skougardt / Skougård
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2012-05-26, 00:25
Hej Paul!
 
Jag gissar att det rör sig om klockaren i Bosjökloster, Philip Adolf Skaugård? Jag har själv funderat över denne herre, men har inte lyckats spåra hans ursprung. Han dyker upp första gången i Lunds domkapitels protokoll 1712 30/7 (Philip Adolf Skauf) då det beslutas att han kan förhöras i sången så att konsistorium kunde bedöma om han var lämplig till någon klockarelägenhet. År 1714 11/8 nämns att sockenskolmästaren i Sallerup och Brandstad, Philip Adolf Jönsson (!) hade fått fullmakt 1714 10/8 att uppvakta klockaretjänsten i Bosjökloster under klockareänkans nådår därstädes, för att så småningom erhålla tjänsten om han skötte sig. Denna fullmakt på Bosjöklosters klockarekall erhöll han också 1715 15/6.  
 
Det sista spår jag har av honom är att han avlägger sin huld- och trohetsed till den nya drottningen Ulrika Eleonora 1719 21/9. Därefter är det en lucka i domkapitlets protokoll 1720-29, och i mantalslängden 1721 för Bosjökloster anges Hans Hommerberg vara klockare. Hittar dock inte Philip Adolf som död i Bosjökloster 1719-1722, kan han ha lämnat socknen?
 
Klockaren Philip Adolf gifte sig med sin företrädares änka Sara Lucia Sommar (hon gifte sig första gången 1710 15/11 i Hörby med klockaren Per Persson Weibull, f. o. 1664, begr. 1714 26/4 i Bosjökloster). En intressant notis i sammanhanget är att i Bosjökloster döps 1715 29/3 Andreae Norströms, Klockarens Phil: Adolphs swågers son af Sallerup wid nampn Hendrich. Sara Lucia Philips, Klockarens hustru bar honom. Dock hittar jag inga barn till Philip Adolf själv i Bosjökloster 1714-1720, så en ev. dotter Susanna låter intressant.