NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 maj, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 maj, 2010
Skrivet av: Anna Holst Blennow skrivet 2007-09-20, 20:56
Tack Jan för dessa intressanta uppgifter! Jag har just börjat reda ut anorna bakåt från Gerhard Smitts dotter Anna Sophia och hennes man Nils Wällman, som är mina anfäder. Gerhards dotter Eva tycks inte ha gift sig, har hittat henne  i Hf som husmanspiga i Mörrum 23 där det står att hon dör 11/11 1837, men har inte hittat henne i dödboken. Christopher dog ju vid ett års ålder, så jag antar att du också har Anna Sophia som din ana?
 
Gerhards son Christopher har ju två födelsenotiser, dels den du nämner där modern Maria nämns, men även GID 1769.4, 83600 med några ytterligare vittnen nämnda, bland vilka Gerhards systrar Stina Lisa och Maja Lisa.
 
Angående Gerhards far Christopher, så nämns i kommunionslängderna 1789-95 två f d länsmän Smitt i Hultet, nämligen G. Dan. Smitt/Daniel Smitt och Gerhard Smitt. Kan det vara Christopher som heter Daniel i andranamn? 1797 finns hur som helst bara Gerhard Smitt kvar i Hultet med döttrarna Anna Sophia (då änka efter sitt första giftermål med Sven Runnquist) och Eva.
 
Spaningen fortsätter efter Smitt i Mörrum! Skall gå igenom olika vittnesförhållanden i födelsenotiser från tiden och se om man kommer något vidare, exempelvis med Gerhards fru Maria.
 
Anna