NULL Skriv ut sidan - Schmidt / Smitt / Smith

Anbytarforum

Titel: Schmidt / Smitt / Smith
Skrivet av: Birgitta Carlstedt skrivet 2012-07-08, 16:07
Hej Åke!
Vad intressant med dödsnotisen som du har hittat. Jag har letat en hel del i Svennevad bland annat i Husförhörslängder (jag hade ju inte en tanke på att han dog så snart efter att han kom dit)utan att få tag på Johan Gottfried Schmidt. Men alldeles nyligen hittade jag hans dödsnotis och lustigt nog inte samma som du utan en något kortare i Svennevad C:5 sid 190. Där fanns inte uppgiften om Hjortkvarnen med, det var intressant att få reda på var glasbruket var tänkt att ligga. I Svennevads-notisen anges Johan Gottfrieds ålder vid dödsfallet till 57 år, vilket säkert ligger närmare sanningen än 52 år. Uppgiften du har om att han skulle vara född ca 1712, tror jag stämmer ganska bra, bland annat uppges han vara 50 år när han flyttar till Göteborg i början av 1763.
När driften tillfälligt lades ner vid Göteborgs glasbruk började Johan Gottfried Schmidt planera att starta eget. Han ansökte om privilegier hos Kungl. Majt. för att starta ett glasbruk i Skåne eller Halland tillsammans med sina tre söner. Inspirerad av engelska metoder tänkte han använda torv eller stenkol som bränsle. Men han fick avslag. I ett brev från oktober 1771 påpekade Kommerskollegium att det redan fanns tillräckligt många glasbruk i Sverige.
När och hur Hamilton och Johan Gottfried Schmidt fick kontakt kan man fundera på. Johan Gottfried hoppades väl troligen ända fram till oktober 1771 starta sitt eget glasbruk men sedan dyker han upp i Svennevad bara några månader senare för att starta Hamiltons.
 
När det gäller Johan Georg Schmidt verkar du ha en mängd information. Eftersom han är bror till min ana har jag tittat på honom men jag har bara tagit reda på hans barn och de olika giftermålen. Jag såg på dina uppgifter i Disbyt att jag kanske kan tipsa om ytterligare ett barn.
Hösten 1749 befinner sig Johan George med sin familj i Ettarp. Om han är tillbaka där för att arbeta en kortare period eller om han är på tillfälligt besök, kanske för att övertala brodern att flytta till Kosta, vet jag inte. Men den 8 oktober 1749 döps Johan Georges son Johan Gottfried född den 29 september i Enslöv. Mästaren Johan Gottfried Schmidt och hans hustru Anna Catharina Denner är med bland vittnena(Enslöv CI:2 sid 49). Georges son Johan Gottfried dör i Kosta, Ekeberga 16 november 1752 (Ekeberga C:1 sid 543).
 
Vet att jag för många år sedan tittade i Anteckningar om släkten av Grefberg, där jag hade hoppats hitta Johan Georges och därmed också Johan Gottfrieds föräldrar, men de fanns inte med. Däremot har jag för mig att boken var full av tabeller med ättligar till Johan George. Men den var, som jag minns det, ganska så gammal och därmed från en tid då det var mycket svårare att släktforska, så den innehåller kanske inte några idag okända uppgifter.
 
Många hälsningar
Birgitta