NULL Skriv ut sidan - Schmidt / Smitt / Smith

Anbytarforum

Titel: Schmidt / Smitt / Smith
Skrivet av: Åke Bjurström skrivet 2012-06-16, 22:06
Hej Dolly och Birgitta!

Som ättling till den andra grenen av släkten Schmidt ( Johan Georg Schmidt) har jag försökt kartlägga en del glasblåsarsläkter.
Kopplingen till Väne-Ryr hade jag missat, men tack vare er skall jag se vad jag kan hitta där.
Det jag har hittills finns utlagt på Disbyt.
Längre upp i den här tråden kan man se att jag som nybörjare hade stor hjälp av Anne Minken och Lena Bristrand. Det började med Lenas fråga 27 febr. 2003 och svar av Anne.
Vet ej om Johan Gottfried Schmidts  dödsdatum och plats är känt, men det fann jag efter era inlägg.
AD Online bouppteckningar Väne-Ryr 1720-1895.
FII:7, 1810-1820, sid. 1885-1886.
Här finns syskonen till avlidna änkan Anna Katarina Clark född Schmidt. (Stämmer ganska bra, men inte helt med andra uppgifter jag har).
Johan Gottfrieds liv skall ha slutat på en egendom vid Örebro som tillhört greve Hamilton.

Glasbruk i den trakten är inte känt förrän långt senare.
Googlade på, Hamilton glasbruk, och hamnade på Fataburen 1910, sid. 172.
Privilegier som utfärdats å bruk som troligen aldrig blivit anlagda.
Närke, privilegium beviljades 1771 för landshövding Hamilton att på sina egendomar Bo och Afversby i Svennevads socken, Skyllersta härad, inrätta ett glasbruk.

Bo (T) Örebro län, Svennevads övra, F:1, Döda, bild 31.
Död 1772-04-20.
Johan Gottfried Schmidt, glasblåsare på det vi Hjortqvarnen tillämnade glasbruket som dödde d. 20de april, begrafdes d. 26te april, sjuk af colique några veckor. Ankom från Göteborg (kan ej tyda en del). Född i Tyskland coh 52 år gammal.
Han skulle då vara född omkr. 1720. Jag har en uppgift om född cirka 1712 som äldre bror till Johan Georg född cirka 1718. Oklart vad som är rätt.

Hamilton gav tydligen upp planerna på ett glasbruk. Johan Gottfried med sin mångåriga kunskap var nog tänkt som hyttmästare, kunnig i byggandet av hytta och glasugnar, kunde värva skickliga blåsare från andra bruk och visste var man rekvirerade material och till vilka priser.
Att börja om igen blev nog för besvärligt för Hamilton.

Mvh Åke