NULL Skriv ut sidan - Schmidt / Smitt / Smith

Anbytarforum

Titel: Schmidt / Smitt / Smith
Skrivet av: Fredrik Sjösten skrivet 2010-12-26, 18:04
Hej!
Jag läste under släkten Kindborg några inlägg från 2003 om Kronolänsman Johan Hindrich Schmidt som i sitt första gifte var gift med Helena Maria Kindborg. Själv härstammar jag ifrån J.H Schmidts syster Caijsa. Deras far och mor hette Petter Schmidt och Ingrid Hallberg. Där står det att Ingrid gifte om sig efter att Petter dött. Med en Henrik Smitt. Vem var han? En bror till Petter?
Jag hittar inte Petters födelsenotis i Forshälla. Är det någon som vet var man hittar den?
En oäkta syster till Petter hittar jag (Forshälla C:1 Bild 162) som heter Agneta Catharina och är född 1707-03-09. Far och mor är Heindrich (Henrik) Jörgen Schmidt och Catharina Nilsdotter.  
I mitt släktträd har jag någonstans ifrån fått en uppgift att Heindrich Jörgen Schmidt har kopplingar till släkten Tegnér/Thegner ifrån Orust. Ingrid Henriksdotter Tegnér står där som moder till Heindrich Jörgen Schmidt. Ingrid gifte(om)sig med Mårten Christensson 1703, vars barn i tidigare gifte med Anna Nilsdotter fick 5 eller 6 barn som tog sig namnet Schåre.  
Många namn och släktskap. Är det någon som kan ha uppgifter om framför allt Heinrich Jörgens och Ingrids eventuella släktskap?
 
M.V.H
Fredrik