NULL Skriv ut sidan - Sandvall / Sandwall

Anbytarforum

Titel: Sandvall / Sandwall
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2012-01-18, 19:43
Toppen Lotta! Mycket intressant läsning!  
 
Tycker man kan anta att det är Maria Pihlqvist som dör 1736. Googlar man på kommisarie och mönsterskrivare tillsammans finner man många exempel på personer som varit både och. Anders har väl förordats som likvidator, i det av mig tidigare anförda målet, just i egenskap av kommisarie! Visserligen finns en liten möjlighet att det funnits flera kommisarier Sandwall, men så länge inte någon sådan har påträffats...
 
Rimligen flyttar alltså Maria Pihlqvist ifrån Torstorp 1711 in i staden. Detta stämmer ju väl med de olika bostäderna i mtl 1709 resp. 1715.  
 
Angående Anders död missade jag mtl 1704 och likadant mtl 1709 vid tidigare genomgång. Söker man i SVAR på mtl för Gränna stad kan man sedan genom indexeringen via högermarginalen hoppa till landsförsamlingen. Eftersom åren 1704 och 1709 saknas för staden kan man bedrägligt nog, ehuru självklart, inte göra denna navigering!
 
Då Andrers ändå får antas vara i fält när han dör och då troligen i Pommern, får man väl anta att hans dödsbud kanske inte var dagsfärskt då det nådde Gränna. Vad jag menar är alltså att han mycket väl kan ha varit död en tid när mtl undertecknas 1704-01-13. Sista livtecknet har jag i Krigsarkivets Rullor 1620-1723, 1702:17. Han är då mönsterskrivare i tre(!) kompanier vid Jönköping regemente. Samma rulla är väl även den första som tar upp Lars Andersson (Ahlander) som regementsskrivare (i näst föregående står han som mönsterskrivare och avancerad 1701-12-24 till regementsskrivare). Denne Lars är alltså den samme som Maria Pihlqvist är skyldig ränta i Lottas domboksfynd och som Maria fortfarande hade skuld till 1714 (mitt fynd ovan), varför pant på denna uppbjöds. Utöver den skuld som alltså ytterst föranleder bråket, kan man alltså spekulera om att Lars och Anders varit bittra konkurenter om platsen som regementsskrivare och därför inte alltför såta vänner.