NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2012
Skrivet av: Lotta Nordin skrivet 2012-01-17, 21:01
Hej Mattias och Mikael,
det var ett tag sedan jag letade efter Sandvallar, men nu har jag uppdaterat mig lite.  
 
Först några små rättelser:
I Gränna AI:3 (1717-1722?) sidan 70 står det inte H Sandwalls Carl Hiulhammar och Ms Maria Sandwall. Det står H Fend. wälb. Carl Hiulhammar och Mad. Maria Sandwall. Änkan Maria Pihlqwist finns nedanför.
 
I samma hfl, år 1737 i Gränna stad, finns på sidan 366 finns Mad. Maria Sandwall.
 
I Gränna AI:4 (1733) på sidan 9 är det inte Maria Pihlqvist som är änkehustrun Maria, där står Bilthug. änk. hust. Maria. På sidan 17 i samma hfl finns Madam Maria Sandwall. Maria Pihlqvist hittar jag inte i den längden.
 
Och i Gränna stadsförsamlings mantalslängd 1716 står inte att drängen Anders har tagit dragarpengar för Västanå, utan han har tagit Dragonpenningar för Wästanåå. Han har alltså låtit värva sig till dragon.
 
Nåja, nog om det.  
 
Maria Pihlqvist verkar ha försvunnit från Gränna någon gång efter 1722-1723. Jag har letat i dödböckerna men inte hittat henne där, åtminstone inte med namnen Pihlqvist eller Sandvall. Det kan hända att hon står med med endast patronymikon, sånt händer. Kan hon ha flyttat till något barn i någon annan socken? Var fanns barnen vid den tiden?
 
Mvh//
Lotta