NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2012
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2012-01-14, 23:59
Mikael, Maria Sandwall bor som änka precis som du säger hos systern i Hillinge, modern Maria Pihlqvist har jag dock inte kunnat finna där. Ätten Hjulhammar finns presenterad på Riddarhusets släkt-cd. Några tidigare sätesgårdar kan väl vara värt att kolla upp, men om de tagit över en gård bör det vara väldokumenterat. I så fall är de väl snarast inneboende hos någon släkting. Har kollat svärfaderns Bollbynäs, Bosebo (P) men där bodde de i alla fall inte. På cd:n nämns inte Korsgård alls, men googlar jag dyker det upp i samband med Hjulhammar på några skannade volymer av Svenska adelns ättartavlor. Vet du var Korsgård ligger?
 
En annan ledtråd kan vara uppgiften från ovannämnda cd att C.P. Hjulhammar utnämns till livdrabant 1720. Kanske kan uppgifterna ha krävt en bostad i eller åtminstone strax utanför huvudstaden?
 
Sonen Erik är nämnd i diskussionen ovan och att det finns en risk att namnen Anders och Erik är sammanblandade i db 1701 är ju som sagt fullt tänkbart. Det kan annars vara så att Anders Sandwall själv har titulerats kommisarie och att Maria Pilqvist är änkan men med kraftigt felangiven åldersuppgift i db.
 
Mikael, även du återger Maria Pihlqvist födelseår ca 1671 och dödår (nytt för mig) uppskattat till 1739. Var ifrån kommer dessa uppgifter?? Eller är det dina egna uppskattningar?