NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2012
Skrivet av: Lotta Nordin (Lotta) skrivet 2003-02-12, 21:34
Hej Jörgen!

Den Ingierd Andersdotter som gifter sig i Hakarp 1698 med Jernick heter Mård inte Sandwall. Som du skrev så saknas det en hel del böcker för födda-vigda-döda i Hakarp mellan ca 1699 och 1712, så det kan ju hända att en hel del om vår Ingierd har försvunnit där.  Jag ska kontrollera lite mer det lilla som finns.
Jag hittade lite annat på nätet idag. På en hemsida med präster i Hakarp nämns att Nils Ingemari Zeanders (död 1682) dotter Sara blir stammoder för släkten Sandvall. Mer uppgifter finns inte om henne eller släkten. Angående Ingierd Andersdotter Sandwall på samma sida står inom parentes möjligen släkting till  kyrkoherde Zeander. Tyvärr inte några fler upplysningar där heller.
Namnet Joakim har jag också undrat över var det kommer ifrån. Bergmans företrädare i Hakarp, Anders Ståhl, har en son Joakim som föds 1715, alltså tre år före vår Joakim, så det kanske var ett namn som blev lite inne då.  

Jag har också tittat på lite mer av uppgifterna du skriver ovan.  
Sara Sandvall dör inte i Skärstad 1740-05-07, det är hennes och gästgivaren Jonas Månssons son Jonas som dör då i Råby, Skärstad, av bröst- och huvudvärk, 11 år 12 veckor och 3 dagar gammal.
1750-12-18 dör gästgivaren Jonas Månsson i Hillinge Kronogård, Skärstad, av håll och sting, 66 år gammal.
1755-11-13 dör fändrikskan välborna Maria Sandval, enka i Hillinge, Skärstad. Det står då att hennes man var fänriken vid Jönköpings infanteri välborne Carl Peter Hiulhammar. Honom kan jag inte finna i Riddarhusets genealogier i släkten Hjulhammar.  
Och som sagt, det skulle vara bra att veta varifrån uppgifterna om ungefärliga födelseår i familysearch kommer.

Mvh//
Lotta