NULL Skriv ut sidan - Sahlgren

Anbytarforum

Titel: Sahlgren
Skrivet av: Patrick von Brömsen skrivet 2009-04-21, 15:35
Hej

Efter genomgång av bou, Wilhelm Bergs Göteborgssläkter och Släkten Sahlgren från Göteborg av Karl Johan Gezelius så kanske jag blivit klokare. Den Regina Sahlgren jag söker efter anger Berg vara syster till Dir. Niklas Sahlgren. Gezelius sätter däremot frågetecken för Regina och systern Christina om dessa verkligen är syskon till Niklas Sahlgren. Varför Gezelius ifrågasätter Berg vet jag ej, Det är nämligen fullt Äktenskapligt och biologiskt möjligt att de är syskon. Regina är då den äldsta i syskonskaran, vilket man ser på födslar. Modern Sara Herwegh har då gift om sig med Nils Persson (Sahlgren), tyvärr saknas deras bou, liksom Reginas. Jag har just i skrivande stund inte sett någon bou som ger den sista förlösande biten i pusslet. Det finns ytterliggare några att gå igenom.

Det finns en text vid Regina i Bergs bok som följer: Regina. Hennes dotter säges 1733 vara gift och hade en son sieur Jakob Greiff.

En intressant sak är att Berg har givet Regina Sahlgren fel namn (detta är noggrant kontrollerat genom hans egen bok, bou och ett brev från Reginas son Jakob)han uppger att hon heter Sahlberg, vilket då är fel.

Jag har även varit på stadsbiblioteket Gbg som skulle ha Bergs orginalhandskrifter för Göteborgssläkter de hittade inte dessa, de finns ej heller på UB Gbg. Så var orginalen idag finns står skrivet i stjärnorna.  

På Landsarkivet Gbg som påstår (i datorn) att de finns på stadsbiblioteket, det verkar då inte stämma längre. Men värre är att nr 56 (var det 2:3-4) av Bergs avskrifter verkar befinna sig bland stjärnorna den också.  

Finns det någon som vet källan till att Berg har lagt in Regina Sahlgren/Sahlberg som dotter till Nils Persson Sahlgren och Sara Herwegh????????????????

Vänligen Patrick

(Meddelandet ändrat av patrick den 21 april, 2009)