NULL Skriv ut sidan - Rågren

Anbytarforum

Titel: Rågren
Skrivet av: Anders Almgren skrivet 2011-05-08, 12:36
Hej,
jag är också av Bocka-släktet dvs härstammar från Johan Torsson Råbock som är min FFFFMMFF.
Dock inte från Abraham Rågren utan från brodern Anders född ca 1732.
Jag har också hittat samma uppgifter som ovan i Centrala Soldatregistret.
Enligt dödbok från Bringetofta församl. 1771 framgår att Johan Råbock var 87 år eller möjligen 81 år.
Om dessa är fråga om samma person är någon uppgift uppenbarligen felaktig. Om han föddes 1698 kan han ju inte varit med i Poltava 11 år senare 1709.
 
Enligt muntlig tradition skall han ha varit med Karl XII i Poltava. Jag har hört om ett par olika varianter. En är att han skulle följt med till Turkiet och sedan återvänt till Sverige via Stralsund.
En annan är att han blev tillfångatagen i Poltava och förd till Sibirien som krigsfånge. Efter att ha jobbat i de sibiriska gruvorna en tid lyckats rymma och ta sig tillbaka till Rågrena där han gifte sig med en soldatänka vars man dödats i Poltava.
Att Karin Petersdotter (alt. Carin Pärsdotter, olika stavningar) var änka vid giftermålet har jag inte kunnat verifiera.
Jag undrar om det är någon som läser detta har studerat krigshandlingar från Stora nordiska kriget och funnit något om JTR i dessa t. ex. om krigsfångar i Ryssland eller hemkomna fångar ?
 
Hälsningar Anders