NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 augusti, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 augusti, 2008
Skrivet av: Elsie Olson skrivet 2004-03-22, 15:06
Hej Fredrik Samuelsson!
 
I Olof Mårgårds släktkrönika ”En Ölmesläkts historia - om Råbockssläkten, dess ursprung och förgreningar” kan man läsa följande;
 
 
Många i våra dagars Mårgårdssläkt har undrat varifrån denna släkt härstammar. Därom vet jag med säkerhet ingenting. Längre tillbaks i tiden än till Bengt Råbocks födelse 1635 går ej att komma i denna släkt. Han är den äldste kände stamfadern.
En tradition i Ölmebygden förmäler (enl. domprost Bromander) att släkten Råbock skulle vara av tysk adel. Härför finns inga bevis. En familjelegend (enl. min far Gunnar Eriksson) gör gällande att släkten stammar från Skottland. Det skulle vara möjligt att Bengt Råbocks fader, vilken är okänd, var en av de skottar som lät värva sig i det skotska legoregemente som under Gustaf II Adolfs befäl kämpade i Tyskland. Att det under denna tid inkom skottar från Norge till Värmland är välkänt. Därför kan det hända att denna min faders uppgift är en legend med verklighetsunderlag. Det går alltså ej att bevisa att Råbocksläkten härstammar varken från tysk adel eller från någon skotsk legosoldat. Märkligt är emellertid att medlemmarna av denna släkt ofta varit mörklagda och haft ett sydländskt utseende. Detta mörka släktdrag kan också vara ett arv från stammodern Klara Roman.
 
Bengt Råbock, född 1635, död 1722
g.m. Klara Roman, född 1657, död 1738
 
Bengt Råbock var först fältväbel vid Närke-Värmlands regemente och bodde som sådan i Borgerud i Ölme, vilket då var kronogods och militärboställe. Sedermera blev Råbock löjtnant. Till Borgerud förde han sin brud Klara Roman i Ulfsjö. De gifte sig 15/8 1683. Klara Roma var dotter till Jöns Arvidsson Roman. Råbock flyttade sedan till Östra Ulfsjö i Ölme där han köpte en hemmansdel av sin svärfader. Där bodde han tills han avled 1722.
 
Östra Ulvsjö som förut var en del av den stora fideikomissegendomen Ulfsjö kom sedan att förbli i Råbockssläkten ägo fram till våra dagar.
 
Med sin hustru Klara hade löjtnant Råbock flera barn av vilka jag vill nämna följande:
 
Johan Råbock, häradsskrivare i Västersysslet. Gift med Elisabet Lagerlöf, dotter till prosten i Arvika, doktor Daniel Lagerlöf. Denne Lagerlöf var ff.ff. f. till författarinnan Selma Lagerlöf
Anna Råbock, gift med kommissarie Olof Skagerberg i Fryksdalen
Jöns Råbock, bergsfogde
Arvid Råbock, lantbrukare, Östra Ulfsjö
 
Mvh
Elsie Olson