NULL Skriv ut sidan - Ryning

Anbytarforum

Titel: Ryning
Skrivet av: Mattias Engdahl skrivet 2006-04-06, 16:08
Återigen.
 
Som sagt så finns inget att hämta i EÄ.  Men det finns tillräckligt för att komma med en hypotes som kan vara värd att prövas:  Erik (tab. 9) hade sönerna Nils, Olof, Erik (friherre till Sund), Bengt, och döttrarna Ingeborg (gift Kruse) och Christina (gift 1. Peter Larsson 2. Johan von Vietinghoff).  Erik omnämns särskilt som döende barnlös och Olof var gift med Elsa Soop och hade en dotter Christina (gift Ribbing).
 
Bengt var kapten i Södermanlands reg. och försvinner 1628 men om han är död eller bara försvinner ur källorna omtalas inte.
 
Nils, var död före 17 Oktober 1631 (född någon gång på 1580:talet).  Han blev introducerad 1625 men har sedan uteslutits ur matrikeln.  Nu vet jag inte vad detta kan betyda men det kan ju tänkas att ätten sjunkit ned i bondeståndet.  Han gifte sig 1630 med Sigrid Kurtzel, f. 160(1), d. 1673 dotter till Jost Georgsson Kurtzel till Sjösa och Ebba Esbjörnsdotter Lilliehöök af Fårdala.
 
Eftersom denne Nils verkar för det första uteslutits ur Riddarhuset och för det andra gift sig i 40:års åldern så finns det klara möjligheter att våra borgerliga Rynningar kan vara ättlingar till denne.  Han hade ju en broder Olof så en son hade kanske gärna fått det namnet och då ligger det ju nära till hands att antaga en sonson Nils Olofsson och en sondotter Britta Olofsdotter (då senare gift med vår Örnberg) som teoretiskt sett kan vara född runt 1660-talet.  Sambandet mellan dessa Ryningar och våra Rynningar stärkes kanske något av att familjen Kurtzel hörde hemma i Örebro och Jost Georgsson var ju ståthållare över Närke...
 
Tyvärr är ju allt detta endast teorier.
 
Till fakta från EÄ kan vi dock tillägga två döttrar Rynning utan angivna fäder:  Margareta Rynning (EÄ, vol. 2, p. 22b) gift med hökaren i Stockholm John Swart och moder till Margareta Swart som var gift med Hans Engel (f. 1692, d. 1767).  En Anna Margareta omnämnes också (EÄ, vol. 1, p. 422b), denna gift med Johan Wahlbom.  De hade en son född 1724.
 
Så!  Nu har det teoriserats tillräckligt.  EÄ anger som källa Örnbergs Svenska Ättartal som finns på div. bibliotek i Sverige så det finns kanske en möjlighet att någon kan komma dit och kolla upp Rynning  däri?  Jag tror också att det går att hitta fam. Örnberg där också eftersom jag misstänker att det är därifrån jag själv hittat info om desamma!
 
Godnatt från Australien!
 
 
mvh
 
Mattias
 
P.S. Anbytarvärd:  Vi kanske skulle lägga detta under Introducerad adel?