NULL Skriv ut sidan - Ruth / Ruuth

Anbytarforum

Titel: Ruth / Ruuth
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2006-01-23, 01:34
Jag har nu läst i boken Per Clemetsson och hans ättlingar,sid 186-187.i tillägget hittar jag döds stöten på min teori och erkänner mitt misstag Att det är två olika personer Hans Jacobsson ruuth denna har inget med adelsläkten Ruuth att göra som det ser ut. del är han gift med Sigrid Persdotter dvs Per Clemetssondotter  
Hans Jacobsson dog 1660 och begravdes i Kyrkans kor ,där hans gravsten låg till höger om altaret ,daör hans bomärke och intitialerna till hans eget och hans hustrus namn fanns alltså H.I.S. och S.P.D Sigrid Persdotter bör ha dött 1630-1640 talet  åtminnstone före 1642.  
deras barn som är kända :  
1)Nils Hansson Ruuth  
2)Jacob hansson Ruuth 1642 tagit över faderns hemman Rutvik 1. gift med Anna Jacobsdotter från Björsbyn.  
3)* Anna Hansdotter Ruuth Gift med Nils Jacobsson ,Borgmästaren  
4)Brita Hansdotter Ruuth gift med Johan Henriksson i Rutvik.  
5) Sigrid Hansdotter Ruuth gift med Michael Johansson, Borgare
6)karin Hansdotter Ruuth gift med Jöns jacobsson i Björsbyn  
7)NN.Hansdotter uuth gift med Erich Pålsson Björn  rådsman.  
8)Margareta Hansdotter Ruuth Gigt med Nils Zackrisson Rehnhorn Rådsman.  
en sammanställning av Per Clemetsson jordbok från 1612 Alvik som var arve hemmanet var på 5 tunnlandsutsäde och 6 skälland i linda.  
Långnäs var på 3 tunnlands utsäde och 1 skälland i linda, Ritvik var på 2ytunnlands utsäde och 1 1/2 tunnland ilinda.
vilket innebar att han köpte Rutvik 1 mellan 1607 -1610 Och att hans och sigrid förmodligen fick hemmanet i bröllopsgåva.
när det gäller var Hans Jacobsson Ruuth kommer i från säger man man sannolikt från Nils Jacobsson i Bensbyn men det finns inga primär källor så det är väl en olöst fråga än.  
en parantes Anna Nilsdotter Ruuth gift med Kyrkoherden Hapstadius är syster till Christina Nilsdotter Ruuth. Mvh Marc  
ps .de får väl flytta det här till Ruuth.