NULL Skriv ut sidan - Ruth / Ruuth

Anbytarforum

Titel: Ruth / Ruuth
Skrivet av: Jan K Sörblom skrivet 2006-01-22, 22:34
Hej Marc, Constantinus och Lars!
Ja Marc, du har rätt! Hans Jakobsson är troligen inte född i Bensbyn. Det var mitt minnesfel som jag f.ö. rättade i föregående inlägg. Jag har antecknat att han är född i Rutvik, men det är inget som jag egentligen har belägg för. Däremot vet jag att han fanns på Rutvik 1, som han och hustru Sigrid tillträdde vid sitt giftermål. Gården var Per Clemetsson genom köp.
Problemet med Hans Jakobsson Ruuth är att han är begravd i Gammelstads kyrka, strax till höger om koret tillsammans med Sigrid Persdotter. På den sparsamt dekorerade hällen kan man läsa initialerna H:I:S S:P:D. Som jag ser det kan han ju inte också ligga begravd i Viborg. Det är helt enkelt inte samma person som avses.
Ture Hansson Ruuth är inte son till Hans Jakobsson Ruuth. Ture Hansson kommer från Rutvik 13, det som ibland kallas Turhemmanet, son till Hans Turesson. Hans Jakobsson satt på Rutvik 1 på Rutvikreveln, i andra änden av byn. I både dessa gårdar kom man att kalla sig Ruuth, utan att någon direkt släktskap förelåg, såvitt jag vet. Jag har Ture Hansson utan hustru, men med sonen Hans Turesson Ruuth. Kristina Gulichsdotter var gm handlanden i Luleå Thure Ruuth. (Härnösands stifts herdaminne) Jag har honom dock som Ture Andersson Ruuth. Skall villigt erkänna att jag inte forskat vidare i saken.  
Historien om Ruutharna har varit kantad av svårigheter, det är först på senare år det har börjat bli ordning på den forskningen. Uppgifter i bla Albert Nordbergs Luleå Sockens historia som på sin tid var standardverket har kompletterats och i vissa fall rättats. Om Hans Jakobssons far Jakob Hansson har jag bara en kort anteckning, men jag tror man kan hitta honom i mtl för Rutvik. Där vore det välkommet med mer forskning. Man skall vara medveten om att i Luleå stads borgarlängder dräller det av personer som kallar sig Ruuth eller Ruth; jag har bara koll på en del av dem. Den ende i dessa trakter som förefaller vara av adelsätten Ruuth är khden i Nedertorneå som Marc nämner ovan.
Jag känner till Leif Boströms forskning i ämnet. Vi har oberoende av varandra använt ungefär samma källor och samma sagesmän.
MVH
JK