NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-22
Skrivet av: Jan K Sörblom skrivet 2006-01-22, 11:00
Hej Marc och Lars!
Hans Jakobsson Ruuth var bördig från Bensbyn, men fick överta en svärfaderns gård Rutvik 1 Reveln vid giftermålet med Sigrid Persdotter. Sigrid var dotter till hövitsmannen Per Clemetsson i Alvik. Denne ägde flera gårdar, någon av dem var frälsegård. Han bebodde dock gården i Alvik. Hans och Sigrid ligger begravda i Gammelstads kyrka och på gravhällen står Sigrids initialer S:P:D. Den finska historien om Hans Ruuth och Sigrid Henriksdotter har jag också sett, men även om namnlikheterna är slående har jag inte kunnat koppla ihop det.
Namnet Ruuth kommer nog av orten Rutvik, inte tvärtom. Namnet Rutvik är belagt från 1339, då en Svenald i Rutvik testamenterar sina jordiska tillgångar till kyrkan.
Hans Jakobsson i Rutvik 1 Reveln kallade sig Ruuth, och samma släkt sitter än idag på gården.
Även folket i Rutvik 13 Turhemmanet kom att kalla sig Ruuth eller Ruth, på 1600-talet finns där Ture Hansson Ruth. Jag har inte hittat något direkt samband mellan släkterna.
Om jag förstått det rätt var Rutvik 13 det rikare hemmanet, med många rätt välbeställda bönder som dyker upp som skutskeppare och borgare i staden. Men även Rutvik 1 var en stor gård, där har suttit bönder som dyker upp som riksdagsmän, borgare och skutskeppare.
Något frälse finner man inte i dessa släkter, undantaget möjligen Per Clemetsson i Alvik, som för sina insatser bland annat det Livländska kriget åtnnjöt frälse på en av sina gårdar, jag tror det var en gård i Vojakkala, men jag är osäker. Det frälset gick förlorat; han hade inga söner. Döttrarna var Sigrid, gm Hans Jakobsson och Lisbeta gm Matthes Jönsson i Alvik.
MVH
JK