NULL Skriv ut sidan - Rudelius (Hill)

Anbytarforum

Titel: Rudelius (Hill)
Skrivet av: peter.elfverson@home.se skrivet 2002-02-28, 22:12
Bo Persson,
 
Jag tackar för snabbt svar som hänvisar till Ostenssons S&H (sö).  
 
Nedan mitt underlag som  i varje fall ostridlig tycks visa släktband Rydelius/Rydbeck.
 
Kan förklaringen ligga i att   Helena(Elin) inte var kusin med sin make Hemming, något som stämmer med Nils Rudelius släkttavla,(sid 200sö och sid 212sö) som däremot upptar 'Nils' ej nämndemannen och häradsdommaren Nils Hemmingsson som fader t Hemming.
,
Enligt vad SÖ redogör om Per Nilsson (ana 72=192 CFH) verkar denne inte ha haft någon broder. Han lever först som dräng under lång tid i Högeruda mellangård (sid 206 sö) och omnämns sen som riksdagsman (sid 210). Att han har en namne i Per Nilsson i Rakenäs, också riksdagsman vars syster är gift med (ana 806) Björn, kyrkoherde i Rumskulla visar ju också att släkten tidvis ingått i en 'maktstruktur'. Tre adliga ätter efter PN i Rakenäs.
 
Utdrag ur Oscar Rydbecks memoaranteckningar av den I. II. 1940.
 
Vår släkt, Rydbeck, härstammar från min farfars farfar Johan, som ändrade sitt från fadern ärvda namn Rudelius till Rydbeck. Forskningar gåvo emellertid vid handen - utförda på mitt uppdrag 1924 af J. W. Jäderlundh- att släkten härstämmande från en by, Högeruda inom Jereda socken av Kalmar län.
Den äldste kända ledamoten  af släkten var en bonde Nils, som lefde omkring år 1560. Han hade tvä söner, Nils (f.1597) och Pehr (f.1612). Nils hade två söner Hemming (f.omkring 1643) och Olaus (f.1645), som båda antog namnet Rudelius. Hemming synes ha kvarstannat som bonde i Högeruda by, under det att brodern Olaus sedemera blef kyrkoherde i Å Församling i Linköpings stift. Hemming gifte sig med sin kusin Helena, dotter till Pehr. De fingo 1684 sonen Johan Hemmingsson-Rudelius, alltså min farfars farfars far. Denne synes till en tid ha öfvergifvit Högeruda by och blivit handlande och borgare i Kalmar stad, men sedermera dock återgått som lantbrukare till Högeruda. Han var gift med Brita Erika NN.
 
Deras son John - min farfars farfar - föddes 8 november 1725, antagligen i Kalmar, ty därifrån utflyttade han 1746. Hans far dog redan 18 oktober 1740. Han blef sedemera inspektor på Bruzaholms gård och bruk och antog under tiden namnet Rydbeck. Hvad som kan hafva föranlett honom till att förändra det af hans farfar Hemming valda namnet Rudelius till Rydbeck är svårt att säga. Hans farmor Helena hade en bror Nils (f.1645) hvars son Jon (f.1685) hade lagt sig till med namnet Rudelius. Kanske detta var orsaken?
Från Jon härstammar den nu lefvnde släkten Rudelius och den kända släkten Petr?n.
 
Dessa uppgifter har lämnats av: Brita Rydbeck, Chapmangatan 3:II, 112 36 Stockholm.
 
Släkten härstammar från hemmanet Högeruda N:I (Rusthållet). 1970 köpte mina föräldrar 3/8 av nämnda hemman. Säljarna var Mathilda och Karl-Gustav Jonsson. Båda makarna var ättlingar till Jon Nilsson. Makarna var barnlösa.
 
Följande Jon Nilsson-ättlingar är nu bosatta i Högeruda:
020426-2919 Oscar Johansson. 201220-9512 Arne Skoglund,
270502-2917 Torgny Skoglund, 290727-2906 Dagny Skoglund-Thelander, 420421-2973 Gilbert Axelsson, 451229-2953 Bernt Axelsson, 500821-2937 Allan Axelsson samt Gilberts son Henrik (f.1977).
 
Högeruda den 14 maj 1979
Undertecknat
Ewert Söderman
 
Peter 020227