NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 6.4.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 6.4.2001
Skrivet av: Elaine Löfgren skrivet 2000-06-07, 12:49
Simander, Lerbom m.fl. Betr. utredning Edit Simander ovan, några frågor:
 
1.(18) Joachim Blesell-Eva Herlitz. Paret gifte sig 1786-02-12. Första barnet, David, föddes 1786-01-21 u.ä.alltså. Varför kommenteras inte detta i kyrkboken. I Värmland, där jag mest forskat, kallas modern i såna här fall qvinnspersonen). Är datumen korrekta?
 
2.(64) Vem är Jacob Ollson. Vem är hans hustru -enkian? Vem är hon änka efter?
 
3.(66) Är Tillskiepp verkligen ett efternamn? Är båtsmansbarnen antecknade med detta efternamn?
Jag trodde att til skieps betydde att just denne fördubblingsbåtsman tjänstgjorde ombord och hans dubblare var i land, att de sedan bytte skift eller tjänstgjorde båda om det blev krig eller något.  
Har jag missförstått ordet fördubblingsbåtsman?
 
4. (73) Maria Jons/Jönsdotter. (se även under Väskinde: Joakim Blesells anor).
Hon var gift 1:o med Klas Klasson, 2:o med Anders Matsson Knuts Toors och 3:o med Joachim Hansson, allt enligt uppgifter från utredningarna. Men var inte Klas Klasson hennes morbror, bror till Jost, hennes förmyndare? Klas far anges med efternamnet Möller med ?.
 
5. Klaus Klausson Bäjer vid Lummelunds bruk. Kan Bäjer stå för bajraren (Beijer, Bayer, eller vad det kan bli på tyska). Kan hans verkliga efternamn vara Möller? Han anges som gift med Elsa som var Marias mormor.
 
Rätta mig om/där jag har fel!
Mvh Elaine L.